فرهاد عبدالله پور با سپردن وثیقه آزاد شد

فرهاد عبدالله پور، برادر زندانی سیاسی محکوم به اعدام هدایت عبدالله پور پس از ۷۵ روز بازداشت از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان اشنویه منتقل و با تامین وثیقه به صورت موقت آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرهاد عبدالله پور ساکن اشنویه که در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ از سوی نیروهای اطلاعات سپاه در اشنویه بازداشت شده بود، روز پنج شنبه هفته گذشته ۲۲ شهریور ماه با تامین وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اشنویه آزاد شد.

فرهاد عبدلله پور روز ۹ تیرماه سال جاری از سوی نیروهای اطلاعات سپاه در منزل شخصی در اشنویه بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد.

گزارش شده، این زندانی در بازداشتگاه سپاه زیر شکنجه های جسمی و روحی قرار داشته و از حق تماس با خانواده نیز محروم بوده است.

هدایت عبدالله پور برادر این زندانی سیاسی به همراه شش تن دیگر در  ۲۶ خرداد ۹۵  پس از بروز درگیری در روستای «قره سقل» اشنویه  از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این زندانی سیاسی کرد به اتهام “بغی” در شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

علیرغم نقض حکم توسط دیوان عالی کشور،  هدایت عبدالله پور مجددا توسط شعبه هم عرض در روز پنج‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه سال ٩۶، برای دومین بار به اعدام محکوم شد.

نزدیکان این زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام می‌گویند: “هدایت عبدالله‌پور بنا به خواسته و فشار حفاظت اطلاعات سپاه ارومیه به اعدام محکوم گردیده است.”

خانواده هدایت عبدالله‌پور، تحت فشار اداره اطلاعات اشنویه بوده و بارها به این اداره احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

بغی که واژه‌ای عربی و از فقه تشیع وارد قانون مجازات اسلامی ایران شده در لغت به معنای تجاوز و تعدی به حقوق دیگران و موضوع مواد ۲۷۸ و ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است. بر اساس ماده ۲۸۷ این قانون، گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کنند (باغی) محسوب میشوند و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می گردند. اما در ماده ۲۸۸ این قانون آمده است هرگاه اعضای گروه باغی، قبل از درگیری و استفاده از سلاح، دستگیر شوند، چنانچه سازمان و مرکزیت آن وجود داشته باشد به حبس تعزیری درجه سه و درصورتی که سازمان و مرکزیت آن از بین رفته باشد به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید