کشتە و زخمی شدن سە کولبر در چالدران

روز گذشته بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی سه کولبر کُرد اهل چالدران  کشته و زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷،  نعمت شهبازی حیدرانلو، از اهلی روستای مرزی عیسی کولیک از توابع چالدران در استان آذربایجان غربی، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جانش را از دست داد.

نعمت شهبازی حیدرانلو ۳۰ ساله متاهل و دارای فرزند است.

گزارش شده، نیروهای مرزبانی بدون اخطار قبلی این کولبر کُرد را هدف قرار داده‌اند و در جریان این حادثه دو کولبر دیگر به نام‌های محمد حسین‌نژاد و پیمان قلی‌زاده به شدت زخمی و به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند. کالاهایی که از ایران به آن طرف مرزها توسط کولبران منتقل می شود انواع سوخت چون گالن‌های بنزین و گازویییل، خشکبار و برخی تولیدات داخلی است اما آنچه کولبران به ایران منتقل می‌کنند بیشتر «لوازم خانگی» از جمله تلویزیون و یخچال و برخی کالاهای خارجی دیگر است.

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است اما به گفته رسول خضری نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی «در منطقه سردشت و پیرانشهر ٨ تا ۱۰‌ هزار نفر برای تأمین معاش خود به‌عنوان کولبر کار می‌کنند.» سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید