امتناع دو درویش زندانی از ملاقات و تماس تلفنی/  سال تحصیلی جدید و دانشجویان درویش زندانی

دو تن از دروایشان گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به بی‌خبری از وضعیت هشت درویشی که پس از حمله روز هفتم شهریور گارد زندان فشافویه به درویشان زندانی، مفقود شده‌اند، دست به اعتصاب ملاقات و تلفن زده‌اند.

احمد ایرانی‌خواه و سعید دوراندیش، دو تن از درویشان محبوس در زندان تهران بزرگ، گفته‌اند مادامی که محل نگهداری هشت درویش گم‌شده معلوم نشود و با خانواده‌هاشان ملاقات و مکالمه تلفنی نداشته باشند ما نیز خود را از این حقوق محروم می‌کنیم.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، در  روز هفتم شهریورماه طی گزارشی اطلاع داده بود که از  وضعیت برخی از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در پی یورش نیروهای گارد زندان به بند ۳ ، مورد ضرب و جرح قرار گرفتند، اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها شماری از درویشان گنابادی زن و مرد که پس از حادثه گلستان هفتم در یکم اسفند ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند علاوه بر محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی که در زندان بر آنان اعمال می‌شود، از درس و تحصیل نیز محروم شده‌اند.

مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش را منتشر می‌کند، تا لحظه تنظیم این خبر اسامی، رشته و مقاطع تحصیلی برخی از آنان را احراز کرده است.

“خشایار دهقان”، دانشجوی دکترای برق دانشگاه تهران، “ظفرعلی مقیمی”، دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه امیرکبیر، “مهدی اسکندری”، دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه پیام نور تهران، “شیما انتصاری”، دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تهران، “سیما انتصاری”، دانشجوی ارشد زبان انگلیسی، “سپیده مرادی”، دانشجوی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس، “محمدقاسم اللهیاری”، دانشجوی ارشد مکانیک انرژی دانشگاه تهران، “علی قمری”، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامشهر، “فرهاد بیرانوند”، دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه آزاد تهران، “رضا باوی”، دانشجوی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد رودهن، “رضا یاوری”، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، “کیانژاد حسنی”، دانشجوی کارشناسی نرم‌افزار دانشگاه تهران، “سعید گودرزی”، دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه کرج، “امیر نوری”، دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه پیام نور تهران و “کسری نوری”، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران، درویشانی هستند که شروع سال تحصیلی جدید را می‌بایست با محرومیت از کتاب و درس و تحصیل در محیط کثیف و غیراستاندارد زندان‌های قرچک و فشافویه میان زندانیانی که به‌خاطر بزه‌های اجتماعی در حبس هستند، بگذرانند.

تجمع اعتراضی موسوم به گلستان هفتم روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد که روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از سوی مأموران امنیتی  در تهران بازادشت شده بود صورت گرفته‌بود.

این درویش گنابادی ساکن شهرکرد، برای حمایت از قطب دراویش در جریانات اخیر گلستان هفتم به تهران آمده‌بود.

منابع خبری به کمپین گفته‌اند “دراویش بازداشتی از ابتدای بازداشت، از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم بوده‌اند و دادگاه آنان بدون اجرای تشریفات قانونی و بهره‌مندی از حق وکیل و برخلاف قانون آئین دادرسی کیفری برگزار شده است.”

فشارها به دراویش در نظام جمهوری اسلامی عمدتا از شهر قم آغاز شد. قم مذهبی‌ترین شهر ایران است و با توجه به نزاع تاریخی صوفیه و اهل شریعت، فشار بر دراویش در این شهر سابقه طولانی دارد و به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد؛ اما در سال‌های اول دهه هشتاد خورشیدی با انتشار شماری از کتاب‌های ضدصوفی در قم که این سلسله را به ضدشیعی بودن متهم می‌کردند، رفته رفته جو سنگین‌تری علیه آنها شکل گرفت. تنش در مناسبات حکومت با دراویش نعمت‌اللهی با تخریب برخی از مکان‌های مذهبی‌شان و مخالفت حکومت با گردهمایی آنها به خصوص در قم وارد مرحله ای شد که یک دهه بعد در تهران به درگیری فیزیکی و خونریزی انجامید.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های پرشماری از احضار، تهدید، بازداشت و در نهایت محاکمه و صدور احکام سنگین برای دراویش – به ویژه دراویش سلسله گنابادی- منتشر شده است.

منبع: مجذوبان نور

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید