زینب سکانوند در زندان ارومیه اعدام شد

زینب سکانوند، زنی که متهم است در هفده سالگی مرتکب قتل شده است، سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ در زندان ارومیه به دار‌ آویخته شد.

برادر زینب سکانوند، ضمن تایید این خبر به ایران اینترنشنال گفت: «روز گذشته طی تماسی از سوی مسئولان زندان ارومیه به ما گفته شده بود که برای دیدار آخر به زندان بیاید. ما رفتیم. در آن جا به ما گفته شد که صبح فردا وی اعدام می شود. حکم اجرا شد و اکنون جنازه را تحویل گرفتیم و می رویم تا دفنش کنیم.»

سکانوند در اسفند ١٣٩٠ به اتهام قتل همسرش بازداشت شد و به رغم اعتراف به قتل اندکی بعد گفته‌های اولیه خود را پس گرفت.

گفته می شود در دوران بازداشت زینب سکانوند از دسترسی به وکیل محروم بوده و تحت فشار شکنجه های روحی و جسمی مجبور به اعتراف اجبرای شده است.

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن روز گذشته از مقامات ایران خواسته بود تا حکم اعدام زینب سکانوند، زندانى ٢۴ ساله کُرد را فورا متوقف کنند.

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در واکنش به این خبر دلهره‌آور گفت:
“مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را متوقف کنند. او زمانیکه تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت شد و به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، محکوم به اعدام شد. با توجه به زیر ١٨ سال بودن زینب سکانوند در زمان وقوع جرم و همچنین روند به شدت ناعادلانه دادرسى، اجراى حکم اعدام وى باید فورا متوقف شود.

منع اعدام کودکان زیر ۱۸ سال یکی از مهمترین مفاد کنوانسیون حقوق کودک محسوب می‌شود.

تمام کشورهای عضو سازمان ملل به جز ایالات متحده آمریکا این قانون را تصویب کرده‌اند. ایران نیز سال ۱۳۷۲ این کنوانسیون را به صورت “مشروط” تصویب کرد. با این شرط که در هر مورد که کنوانسیون با قوانین داخلی و موازین اسلامی ناهمخوان باشد، لازم‌الاجرا نیست.

تعیین سن کیفری و اعمال مجازات بر کودکان زیر ۱۸ سال از موارد مناقشه‌برانگیز است. در ایران و بر پایه سن بلوغ در شرع اسلام، سن کیفری پسران ۱۵ و دختران ۹ سال قمری است. بر این اساس دادگاه‌های ایران برای کودکان نیز احکام اعدام صادر می‌کنند.

سازمان‌های فعال حقوق بشر بارها ایران را به علت اجرای حکم اعدام کودکان مورد انتقاد قرار داده‌اند. تعداد بالای اعدام‌ها در ایران نیز مورد انتقاد جدی فعالان مدنی و حقوق بشری بوده است. در چند سال گذشته ایران پس از چین بیشترین میزان احکام اعدام را اجرا کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید