بازداشت و ضرب و جرح مرتضی پروین فعال مدنی/ ویدئو

مرتضی پروین، فعال مدنی ساکن اردبیل، صبح امروز از سوی ماموران انتظامی شهرستان اردبیل جهت اجرای حکم بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مرتصی پروین فعال مدنی ساکن اردبیل که پیشتر به احکام شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده بود، از سوی ماموران انتظامی شهرستان اردبیل جهت اجرای حکم، بازداشت شد. گفته شده “آقای پروین به دلیل غیرانسانی بودن احکام شلاق از اجرای حکم شلاق ممانعت نمود که این موضوع منجر به ضرب و جرح وی از سوی ماموران قضایی شد.”

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «صبح امروز مرتضی پروین فعال ملی مدنی آذربایجانی توسط مامورین انتظامی شهرستان اردبیل برای اجرای حکم دستگیر شد و به اجرای احکام دادگستری شهرستان اردبیل انتقال داده شد، اما وی به دلیل ممانعت از اجرای حکم ۴۰ ضربه شلاق توسط مامورین اجرای احکام، به دستور مقامات قضایی با ضرب و جرح مامورین مواجه شد.»

این منبع افزود: «بنا به گفته نزدیکان وی و فیلم موجود چند نقطه از سر وی دچار شکستکی شده است به نحوی که خون بر روی صورت وی جاری شده، آقای پروین حکم شلاق را اقدامی غیرانسانی و مغایر با موازین حقوق بشری دانسته و گفته اند که داوطلبانه به اجرای این حکم تن نخواهند داد.»

بنا به گفته نزدیکان آقای پروین تا این لحظه وی از اجرای حکم شلاق ممانعت کرده است.

مرتضی پروین که به همراه میلاد اکبری و اکبر جهانگیری سه فعال مدنی ترک (آذری) در تیرماه ۹۶ بدلیل شرکت در تجمع قلعه بابک بازداشت شده بود، ابتدا از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفر کلیبر به ۴ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.

براساس این رای صادره، پرداخت مبلغ ۱۸ میلیون ریال، جزای نقدی جایگزین کیفر حبس برای این فعالان مدنی منظور شد و در دادگاه کلیبر به اتهام انتسابی «مشارکت در اخلال در نظم عمومی» با استناد به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به ۱۸ میلیون ریال جریمه نقدی جایگزین حبس و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود که این رای در شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی عینا تایید شد.

از سوی دیگر برادر مرتضی پروین “مجتبی” که او هم از فعالان مدنی ساکن اردبیل است روز گذشته پس ارائه حکم قضایی از سوی مأموران امنیتی در منزل پدری‌اش بازداشت شده بود که پس از چند ساعت بازجویی  با قرار کفالت ۱۵ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

مرتضی و مصطفی پروین دو برادر این فعال مدنی نیز بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچین پیش از این بازداشت مجوز برگزاری نمایشگاه نقاشی مصطفی پروین با عنوان “شیروان دره سی” با مداخله مسئولین امنیتی  لغو شده بود.

مجتبی پروین قبل تر در مرداد ۹۷ به هنگام صعود به قله ساوالان همراه با دیگر فعالین ترک آذربایجانی بازداشت شده بود که پس از یک روز آزاد شد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید