مادر فرهاد میثمی: “حاصل زحمت‌های پسرم این نبود؛ ۱۱ روز است از او بی‌خبرم”

کماکان از فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی که نهم مردادماه در کتابخانه خانگی خود از سوی شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت شد، اطلاعی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کماکان از وضعیت فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی که از نهم مردادماه در زندان اوین در بازداشت بسر می‌بَرَد و چهارشنبه ۴ مهرماه با توسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شده‌بود، اطلاع دقیقی در دست نیست.

مادر این فعال مدنی می‌گوید که مدت ۱۱ روز است از فرزندش بی‌خبر است و تا کنون پیگیری‌های وی برای اطلاع یافتن از وضعیت فرزندش راه به جایی نبرده‌است.

مادر فرهاد میثمی، روز جاری، شنبه ۲۱ مهر، در فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته‌است: «فرهاد میثمی نهم مرداد، یعنی ۷۴ روز قبل توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و ۷۳ روز در اعتصاب غذا و بند ۴ زندان اوین بسر می‌برد که ۱۵ روز قبل او را به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان اوین انتقال دادند.»

وی اضافه کرد: «۱۱ روز در بی خبری هستم، ۱۱ روز قبل به من تلفن زد و بعد از احوال پرسی دیگر نتوانست حرف بزند. من صدای او را نشناختم و بسیار نحیف و ضعیف بود.»

مادر آقای میثمی می‌گوید: «من مادری هستم که ۱۱ روز در بی خبری مطلق هستم. نه اجازه می‌دهند وکیل بگیرد و نه اجازه ملاقات می‌دهند! این بود حاصل زحمت‌های دکتر میثمی برای بچه‌های ایران! عجب قدردانی کردند! من واقعا متاسفم! من از مسئولین پسرم را سالم می‌خواهم و نباید حتی یک مو از سر فرزندم کم شود!»

فرهاد میثمی پیش‌تر گفته بود که تا آزادی رضا خندان، همسر نسرین ستوده که او هم در زندان اوین تحت بازداشت است، به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد و بنا بر آخرین اطلاع با توجه به شرایط جسمی وخیمش فقط دارو و آب مصرف می‌کند و در اعتصاب غذای‌تر بسر می‌برد.

محمد مقیمی، وکیل مدافع فرهاد میثمی، گفته‌بود که طی دیداری که با موکلش آقای میثمی در  یازدهم مهرماه در زندان اوین داشته‌است، وی بنا به درخواست خانم ستوده از دهم مهر دوباره خوردن قرص همراه با آب را از سر گرفته‌است.

محمد مقیمی در صفحه فیس بوک خود در روز ۱۱ مهر نوشته بود: «امروز یازدهم مهرماه با موکلم دکتر فرهاد میثمی در زندان اوین ملاقات کردم.
روحیه قوی و ثابت قدمی این بزرگوار مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد.
این “کنشگر مدنی خشونت پرهیز” به همه اشخاصی که در سراسر جهان نگران ایشان هستند و با وی همدلی می‌کنند، درود فرستاده و مراتب سپاسگزاری خود را از آنان ابراز کردند.
ایشان چهارشنبه قبل از خوردن قرص و آب نیز خودداری کرده بودند که به درخواست خانم ستوده از دیروز دوباره خوردن قرص همراه با آب را از سرگرفتند. شایان ذکر است که آقای میثمی به علت بیماری روده باید در روز سه بار قرص مصرف کنند. همچنین، ایشان از دریافت سرم نیز خودداری می‌کنند که با اجبار فیزیکی و برخلاف میل ایشان به وی سرم نیز تزریق شده است.
امیدوارم با توجه مسولان به خواست‌های قانونی و بحق موکلم، زمینه پایان اعتصاب غذای ایشان فراهم گردد.»

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری نیز که از چهارشنبه ۲۳ خردادماه، در زندان اوین محبوس است و سوم شهریورماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌بود، چهارشنبه ۱۱مهرماه، پس از ۳۷ روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وی دلیل پایان بخشیدن به اعتصاب غذای خود را نگرانی از وضعیت فرهاد میثمی، فعال مدنی که اعتصاب غذای خشک خود را به تر تبدیل کرده است، اعلام کرده‌بود.

فرهاد میثمی، فعال مدنی در روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ با حکمی از سوی شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات حسن روحانی شد.

فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده بود، دست به اعتصاب غذا(تر) زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران و اسماعیل عبدی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، دو تن از هم‌بندان فرهاد میثمی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به وضعیت وخیم وی هشدار داده و از مخالفت مسئولان زندان برای اعزام وی به مراکز درمانی خارج زندان خبر داده‌اند.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده است. وی متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است. 

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید