پروان معنوی، شهروند بهایی بازداشت شد

پروان معنوی، شهروند بهایی ساکن کرج روز گذشته پس از تفتیش کامل منزل و ضبط وسایل شخصی‌اش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته مورخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷، یک شهروند بهایی ساکن کرج به نام‌ “پروان معنوی” پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی و کتاب‌ها توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این خبر را یک کاربر توییتر همراه با تصویری از آقای معنوی منتشر کرده است.

او ششمین نفری است که در ماه گذشته در کرج بازداشت شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید حکومت ایران در ماه‌های آگوست و سپتامبر سال جاری میلادی بیش از ۲۰ شهروند بهایی را علاوه بر یک عضو شورای شهر شیراز که از حقوق بهاییان حمایت کرده بوده، دستگیر کرده است.

پیش‌تر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، بهاییان ایران از حقوق اولیه ای چون حق تحصیل و کار و تشکیل آزادانه مراسم و اعیاد مذهبی محروم‌اند، بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه ادامه داشته است، تعدادی از رهبران و باورمندان به بهاییت نیز در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی، اعدام شده و اموال آنان مصادره شده است.

بیشتر بخوانید:

• آزادی دو شهروند بهایی ساکن شیراز با قید وثیقه

• طی اقدامی هماهنگ دست‌کم هفت شهروند بهایی بازداشت شدند

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید