احضار دو تن از معلمان اهل شهرستان سقز به اداره اطلاعات این شهر

دو معلم اهل شهرستان سقز به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دو تن از معلمان اهل شهرستان سقز به نام های “سید علی حسینی” و “سلیمان عبدی” به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

گزارش شده که دلیل احضار این معلمان “شرکت در اعتصاب معلمان” بوده است.

این دو شهروند ساعاتی پس از بازجویی آزاد شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در فراخوانی اعلام کرده بود که معلمان یکشنبه ۲۲ و دوشنبه ۲۳ مهر از حضور در کلاس درس خوداری می‌کنند.

این تشکل صنفی عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اعمال نشدن رتبه‌بندی برای معلمان، عدم افزایش دستمزد معلمان و تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان را از مواردی اعلام کرده که به رغم اعتراض‌های معلمان به آنها رسیدگی نشده است.

به دنبال انتشار این فراخوان و شروع اعتصاب معلمان شماری، از افراد از جمله عبدالرضا قنبری و محمد رمضان‌زاده بازداشت شدند.

 دست‌کم دو معلم در ارتباط با اعتراضات صنفی اخیر بازداشت شدند

• افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران/ بوی ماه مهر با معلمان در بند

• گزارشی از تحصن سراسری فرهنگیان؛ یک‌شنبه ۲۲ مهرماه/ تصویر

• آغاز اعتصاب سراسری معلمان از ۲۲ مهر

چرا معلمان معترضند؟

پس از انتشار این فراخوان معلمان بازنشسته و معلمانی که در این دو روز تدریس نداشته‌اند با حضور در مدارس همزمان با اعتصاب همکارانشان برای دانش‌آموزان دلایل اعتصاب خود را توضیح دادند.

روز  یک‌شنبه ۲۲ مهر تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف کشور آغاز شد. این تحصن به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده‌ شد و معلمان در شهرهای جلفا، شاهین شهر، مهاباد، خرم آباد، فیروز آباد، زرین شهر، بجنورد، جوانرود، ساری، کرج، ایوان غرب، تهران، اصفهان، همدان، کازرون، بابل، قزوین، پاوه، اسلام آباد غرب، یزد، کرمانشاه، شیراز، مریوان، مشهد، ایلام، گناباد، تربت حیدریه، تبریز، آمل، گرمه، لامرد، سنندج، سقز، پاوه، روانسر، شهرک قدس تهران، زیوه، دیواندره، تاکستان، تربت جام، سروآباد، روشکان لرستان و شمار دیگری از شهرهای ایران از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.

پیش‌تر، محسن‌پور از معلمان استان اصفهان  درخصوص به گزارشگر کمپین گفته بود: «ما صدای اعتراض خود را به این نحو به گوش همگان می‌رسانیم، چرا که دیگر راهی برای ما باقی نگذاشتند. ما تمام راه ها را رفته‌ایم و از همه همکاران خودم در سراسر کشور می‌خواهم در صورتی که هنوز در تحصن شرکت نکرده‌اند به این شیوه اعتراض خود را نشان دهند و این یکی از بهترین طرق رسیدن به خواسته‌های برحق ما به شیوه‌ای خشونت‌پرهیز است.»

در سالیان گذشته، فعالان و تشکل‌های حقوق صنفی معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های مسلمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان انتقاد کرده‌اند که گاه این اعتراضات با سرکوب و بازداشت مواجه شده است.

به عنوان نمونه می توان به سرکوب معلمان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد که در اعتراض به پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش در بیش از سی شهر کشور شکل گرفته بود. تنها در تهران بازداشت پانزده تن از معلمان معترض گزارش شده بود که  برخی از این معلمان معترض با قرار وثیقه یا کفالت به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید