نسیم صادقی شهروند ساکن تبریز بازداشت شد

نسیم صادقی، فعال ترک آذربایجانی، روز یکشنبه  از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه واقع در خیابان باکری تبریز منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نسیم صادقی، فعال ترک آذربایجانی، روز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ هنگام مراجعه به منزلش از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در خیابان باکری تبریز منتقل شد.

به گفته خانواده این فعال مدنی، ماموران امنیتی هنگام مراجعه ایشان به منزل بدون در دست داشتن حکم قضایی وارد منزل شده و به بازرسی منزل پرداختند.

گزارش شده، ماموران امنیتی در هنگام بازداشت خانم صادقی و پس از بازرسی کامل منزل برخی لوازم شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و کتاب‌ های ایشان را نیز ضبط کرده‌اند.

به گفته  یک منبع نزدیک به خانم صادقی، “امروز سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ طی تماسی از سازمان اطلاعات سپاه از  پسر نسیم صادقی خواسته شده بود تا برای مادرش لباس ببرد. اما پس از تحویل البسه، ماموران اجازه دیدار با مادرش را به وی نداده‌اند.”

از اتهامات وارده علیه این شهروند ساکن تبریز اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما به گفته خانواده و نزدیکان “احتمالا بازداشت این فعال ترک آذربایجانی مرتبط با حضور و فعالیت های ایشان در فضای مجازی بوده است.”

این فعال مدنی قبل تر در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۷ مرداد ۱۳۹۵ در اعتراض به مطلب جنجالی منتشر شده در روزنامه استانی طرح نو (شماره ۸۶۸ روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵) به همراه شماری دیگر از  شهروندان معترض بازداشت و  پس از پنج روز از بازداشتگاه  اداره اطلاعات تبریز با تودیع وثیقه یکصد میلیون‌تومانی موقتا آزاد شده بود.

نسیم صادقی در آن زمان  از سوی شعبه ۷ بازپرسی دادگاه انقلاب به “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام” متهم و تفهیم اتهام شد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید