عفو بین الملل؛ حکومت‌ها مجاز نیستند نوع خاصی از پوشش را به زنان تحمیل کنند

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو فوری ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در ایران شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا “دیگر مقررات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیزی که حضور بدون روسری زنان در اماکن عمومی را ممنوع می‌کند” لغو کنند.

به گزارش دویچه وله، این سازمان در بیانیه خود توقف ‌زنان در خیابان، استفاده از الفاظ توهین‌آمیز و تهدیدآمیز، دستور به جلو کشیدن روسری، دادن دستمال برای پاک کردن آرایش در مقابل ماموران، هل دادن و کشیدن دست، زدن سیلی و ضرب و شتم و پرتاب وحشیانه‌‌ی زنان به داخل ماشین‌های پلیس را از جمله نمونه‌های “آزار و خشونت فیزیکی” خوانده و نوشته: «این اعمال مصداق شکنجه و رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز هستند که در قوانین بین‌الملل مطلقا ممنوع شده‌است.»

روز گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دختری را در وسط میدان انقلاب تهران نشان می‌داد که در “اعتراض به حجاب اجباری” روسری‌‌اش را از سر برداشته و بادکنک‌هایی رنگی را تکان می‌دهد. در این فیلم حضور ماموران انتظامی و تلاش آن‌ها برای پایان دادن به این اعتراض نیز دیده می‌شود.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه سال ۹۶ در ایران آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۴۰ زن در این رابطه بازداشت شده‌اند.

مطالب مرتبط:

• توهین و خشونت بی‌رحمانه پلیس ایران در برابر اعتراض مسالمت‌آمیز زنان به حجاب اجباری

• افزایش دختران خیابان انقلاب در اعتراض به حجاب اجباری + فیلم

• روایت متفاوت از انتشار فیلم زیرگرفتن یک دختر دانشجو توسط خودروی گشت ارشاد در تهران/ دانشگاه آزاد و رئیس پلیس تهران تکذیب کردند

• بازداشت ۱۱ دختر در دزفول به دلیل اعتراض به حجاب اجباری

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید