عفو بین‌الملل؛ صدها تن از شهروندان خوزستانی بازداشت شدند

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در هفته‌های اخیر مقامات ایران با دستگیری صدها تن در استان خوزستان دست به سرکوب گسترده اقلیت عرب‌ اهوازی زده‌اند.

این موج گسترده بازداشت‌ها از پس از حمله مرگبار مسلحانه ماه گذشته به یک رژه نظامی در اهواز آغاز شده است که در آن ۲۴ نفر، از جمله تماشاگران، کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

فلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین الملل در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «ابعاد دستگیری‌ها در هفته‌های اخیر به شدت نگران کننده است. زمان‌بندی این بازداشت‌ها نشان می‌دهد که مقامات ایرانی حمله اهواز را دستاویزی قرار داده‌اند تا اعضای اقلیت عرب اهوازی، از جمله فعالان مدنی و سیاسی، را مورد حمله قرار دهند تا هرگونه مخالفتی در استان خوزستان را در هم بشکنند.»
فلیپ لوتر افزود: «تمام افرادی که متهم به نقش داشتن در این حمله وحشتناک هستند باید با انجام محاکمه عادلانه به پیشگاه عدالت آورده شوند، اما تحقق عدالت در حق قربانیان از راه بازداشت‌های خودسرانه به دست نمی‌آید.»

تا این لحظه عفو بین‌الملل اسامی ۱۷۸ تن از دستگیرشدگان را از طریق فعالان عرب اهوازی خارج از ایران به دست آورده است. با این وجود تعداد واقعی دستگیرشدگان ممکن است از این هم بیشتر باشد، تا جایی که تعدادی از فعالان خارج از کشور از دستگیری نزدیک به ۶۰۰ نفر خبر می‌دهند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که دستگیری‌ها تقریبا به صورت روزانه ادامه دارند.

فعالان سیاسی و فعالان حقوق اقلیت‌ها از جمله دستگیرشدگان هستند. دامنه دستگیری‌ها شهرهای کوچک و بزرگ و روستاهای استان خوزستان از جمله اهواز، حمیدیه، خرمشهر و شوش را در بر گرفته است.

این دستگیری‌های گسترده بر سر جامعه اعراب اهوازی، که پیش از این نیز در ایران با تبعیض و آزار مواجه بود‌ه اند، سایه رعب و وحشت انداخته است.

فلیپ لوتر گفت: «کارنامه اسفناک ایران در زمینه آزار و تبعیض علیه اقلیت عرب‌ اهوازی این نگرانی را به وجود می‌آورد که این دستگیری‌ها غیرقانونی و خودسرانه هستند و با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شوند. عفو بین‌الملل خواهان آن است که مقامات ایرانی همه افرادی را که تنها به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در زمینه آزادی بیان، تشکل و تجمعات مسالمت‌آمیز و یا بر اساس هویت اتنیکی خود بازداشت شده‌اند، فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.»

بیشتر بخوانید:

• لیست جدید بازداشت شدگان شهروندان خوزستانی/ افزایش بازداشت شدگان به ۱۷۸ نفر

• دو شهروند خوزستانی بازداشت شدند/ لیست جدید بازداشت‌شدگان

• بیانیه عفو بین‌الملل در خصوص حمله مسلحانه در رژه نظامی اهواز

• دو شهروند اهوازی بازداشت شدند/ بازداشت گسترده شهروندان در استان خوزستان

• ادامه بازداشت گسترده شهروندان در اهواز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید