گزارشگران بدون مرز؛ احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کنیم

در کمتر از یک ماه شماری از روزنامه‌نگاران از سوی نهادهای امینتی و یا دادگاه‌ها احضار و دست‌کم چهار روزنامه‌نگار بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای شروع موج جدید بازداشت های اخیر روزنامه‌نگاران را محکوم کرده است.

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان این سازمان دراین خصوص گفته است: «گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری این روزنامه‌نگاران و پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه است. سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و بازداشت روزنامه‌نگاران راه‌یافت مبارزه با فساد گسترده نیست.»

ماموران امنیتی لباس شخصی به تاریخ  ۱۴ ابان ۱۳۹۷، مسعود کاظمی خبرنگار سابق شرق را پس از بازرسی منزل و ضبط ابزار کار شخصی از این میان سخت دیسک رایانه‌هایش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. خانواده و وکیل وی از دلیل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت وی بی اطلاع هستند. این روزنامه‌نگار در صفحه توییتر خود در باره وضعیت کشور و مواضع جناح‌های مختلف انتقاد می‌کرد. حساب توییتری وی نیز ساعتی پس از بازداشت بسته شد.

همچنین  یک هفته پیشتر ماموران وزارت اطلاعات  به تاریخ ۷ ابان ۱۳۹۷ صبا آذرپیک ، روزنامه‌نگار سابق ماه‌نامه تجارت فردا و روزنامه اعتماد را  بازداشت کردند. پس از بازداشت حساب توییتری و کانل تلگرامی وی نیز مسدود شد. صبا آذرپیک در آخرین افشاگری‌هایش با انشتار اسنادی وزیر صمت محمد شریعتمداری را به فساد و ارتسا متهم کرده بود. این وزیر که از چهره‌های پشت پرده امنیتی به تازه‌گی به وزارت کار و رفاه احتماعی انتخاب شد. این افشاگری‌های درست دو روز پیش از رای گیری مجلس منتشر شده بودند موجی از واکنش را در شبکه‌های اجتماعی و در میان سیاست‌مداران دامن زدند. در روز رای‌گیری نیز معاون وزرات اطلاعات بدون تکذیب صحت مدارک اما اعلام کرد که از منتشر کنندگان این اسناد شکایت خواهد کردوی یک روز پس از بازداشت با سپردن وثیقه به شکل موقت آزاد شد.

صبا آذرپیک پیش از این بارها بازداشت شده بود از این میان در تاریخ ٧ خرداد ١٣٩٣بازداشت و روز ۲۹ مرداد ماه، پس از سپری کردن بیش از هشتاد روز در انفرادی، با سپردن ۲۰۰ میلیون وثیقه آزاد شد.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه ای در دیگر استان‌های کشور هم از احضار و بازداشت و محکومیت  بی نصیب نیستند. اجلال قوامی روزنامه‌نگار مستقل به تاریخ ۲۵ شهریور۱۳  ۹۷ ماه با اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» برای انتشار سه نوشته بر روی شبکه‌های اجتماعی در باره وضعیت فعالان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی از سوی شعبه   دادگاه سنندج به هشت ماه زندان محکوم شده است.  وی به تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ از سوی شعبه دو دادسرای سنندج احضار و بازپرسی شد. وی با قرار کفالت ۲۰ میلیون  به شکل موقت و در انتظار دادگاه و صدور حکم آزاد شد.

در همین شهر به تاریخ ۱۴ مهر ماه کاظم ایمان‌زاده، مدیر مسئول سایت هیوانیوز نیز به شعبه نخست دادگاه کیفری استان احضار شده بود. سپاه پاسداران از شاکیان این روزنامه نگار است که برای انتشار خبرهای بر روی سایت به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» وی در انتشار برگزاری دادگاه به شکل موقت آزاد است.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶۴ قرار دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید