آخرین وضعیت پرونده محمدرضا حدادی متهم محکوم به اعدام در گفتگویی با حسین احمدی‌نیاز

محمدرضا حدادی، متولد اسفند ۱۳۶۶ به اتهام قتل، در ۱۵ سالگی دستگیر شد. او پس از بازداشت از سوی هم‌دستانش وادار به اعتراف و اقرار علیه خود شد و اتهام قتل را پذیرفت و در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز در شرایط جسمی و روحی وخیمی بسر می‌برد.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع محمدرضا حدادی، تاکید دارد: “دلایلی در دست است که نشان دهنده‌‌ی بی‌گناهی وی است و در صورتی که حکم اعدام در مورد او اجرا شود، در واقع فردی بی‌گناه اعدام شده‌است.”

در همین خصوص در کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفتگویی با حسین احمدی‌نیاز صورت گرفت که مشروح آن در ادامه ‌آمده‌است:

  • ممنون از شما آقای احمدی‌نیاز که فرصتی را در اختیارمان گذاشتید تا از آخرین وضعیت پرونده محمدرضا حدادی با خبر شویم، اگر ممکن است در مورد آخرین وضعیت پرونده محمدرضا برای ما بگویید.

– “من این هفته هم با آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، در مورد محمدرضا حدادی صحبت کردم. فی الواقع محمدرضا حدادی با یک مشکل اساسی که مواجه شده این است که ماده ۹۱ از قانون مجازات تصریحا اعلام می‌کند که ما بایستی نگاه کنیم که وی در سن ۱۵ سالگی آن زمان اعتراف کرده و ما معتقد هستیم که آن اعتراف و اقرار در حالت عادی نبوده! چون فریب دوستان خود را خورده بود و آن اقرار را کرده بود و دلایلی که بعدا به دست آمد این را روشن کرد.”

“تبصره ذیل ماده ۹۱ که بعد از آن حادثه تصویب شد، می‌گوید بایستی این فرد را به پزشکی قانونی ببرند و پزشکی قانونی باید این را احراز کند.”

“اما شوربختانه علی‌رغم تلاش ما، قاضی شعبه ۱۰۱ کیفری شهر کازرون استان فارس، از این دستور تبعیت نکرد و خودش بدون آنکه از منظر علمی و آکادمیک این را بررسی کند، مبادرت به رد این درخواست کرده و این خلاف قانون است و من هم قبلا در خواستی به قوه قضاییه ایران داده‌ام که فعلا جلو اجرای حکم گرفته شود که گرفته هم شده و پرونده هم به تهران فرستاده‌اند که دفتر رییس قوه قضاییه، دستور اعاده دادرسی بدهد که متاسفانه هنوز این فرایند طی نشده و این امر صورت نگرفته‌است.”

“اما وضعیت موجود محمدرضا حدادی، به این دلیل که بالغ بر ۱۳سال در زندان به صورت بلاتکلیف زندانی است، از نظر روحی و روانی ناخوشایند است و همین مسئله هم موجبات ورود صدمات روحی، روانی و بدنی شدیدی به وی شده‌است و همه افرادی که با وی هم پرونده ای هم بوده آزاد شده‌اند.”

  • یعنی شما می فرمایید همه کسانی که هم‌پرونده‌ای وی بوده‌اند آزاد شده‌اند؟

– “بله همه آن‌ها محکومیت‌شان تمام شده و آزاد شده‌اند. بزه‌کار اصلی این پرونده که محمدرضا را هم فریب داد دوره محکومیت خود را تمام کرده و او هم آزاد شده‌است و متاسفانه محمدرضا هنوز آزاد نشده‌است.”

حسین احمدی‌نیاز در آخر گفت:

“بحث من این است که متاسفانه قانون در مورد محمدرضا اعمال نشده، به این فرد ستم شده، قاضی نبایستی این درخواست ما را رد می‌کرد. چون قاضی، صالح به رسیدگی نیست و پزشکی قانونی تصریحا نسبت به این قضیه اعلام می‌کند و یعنی پزشکی قانونی باید از منظر علمی و آکادمیک به این مسئله رسیدگی کند، قاضی که پزشکی قانونی به حساب نمی‌آید و اگر پزشکی قانونی تصویب کند که در سن ۱۵ سالگی به این اقرار عالم نبوده، مسلما بسیاری از مشکلات ما خواهد شد و تا کنون موجبات آزادی او فراهم می شود.

متاسفانه ایشان در حال حاضر در زندان دچار صدمات بسیار بسیار جبران ناپدیری شده‌اند، شما فکر کنید شخصی این همه سال بلاتکلیف در زندان باشد. البته دستگاه قضایی ایران هم کاملا اشراف دارد که او بی گناه است، اما آن اراده کافی برای نجات بخشی وی و نقض احکام غیرعادلانه وجود ندارد و مشکل اصلی در پرونده‌اش این است که عنوان دادرسی منصفانه و عادلانه وجود نداشته است و ما امیدواریم که موجبات آزادی وی فراهم شود و ایرادات قانونی که در مورد وی وجود دارد از سوی قوه قضاییه ایران برطرف شود و زودتر از زندان آزاد شود.”

  • ممنون از شما جناب احمدی‌نیاز که در گفتگو شرکت کردید.

تنظیم گفتگو: «داریوش عدیم»

محمد رضا حدادی، در ۸ آبان ۱۳۸۲ در دادگاه به سرقت و قتل  اقرار کرد. موضوعی که بعدا مشخص شد، از سوی  یکی دیگر از متهمان با وعده پرداخت مبلغی با توجه به سن کمش ارتکاب قتل را برعهده گرفته بود.

این زندانی که کماکان در زندان عادل‌آباد شیراز است، در وضعیت روحی و جسمی وخیمی بسر می‌برد و تا کنون حکم اعدام وی چندین مرتبه با مرحله اجرا پیش رفته و متوقف شده‌است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته‌است که حکم اعدام محمدرضا حدادی فوری متوقف شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید