محمد خاکپور احضار شد/ سند

محمد خاکپور، فعال ترک آذربایجانی، طی ابلاغیه‌ای کتبی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷، محمد خاکپور فعال ترک آذربایجانی از سوی شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل احضار شد.

در ابلاغیه اشاره‌ای به اتهامات وارده به این فعال ترک آذربایجانی نشده است. اما گفته می شود این احضار  به دلیل حضور وی در گردهمایی سالانه قلعه بابک و شرکت در این مراسم بوده است.

محمد خاکپور، پنج روز فرصت دارد تا در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل حضور یابد.

در برگه احضاریه محمد خاکپور نوشته شده است، در صورت عدم حضور در مهلت مقرر حکم جلب برای وی صادر خواهد شد.

روز پنجشنبه ۱۴تیرماه ۹۷،  محمد خاکپور  به همراه تنی چند از  شهروند بدلیل شرکت در گردهمایی سالانه «قلعه بابک» از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشگاه اهر منتقل و پس از سه روز آزاد به صورت موقت شد.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی  به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی  بازداشت می شوند.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید