گزارشی از دور دوم تحصن سراسری فرهنگیان؛ سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه/ تصویر

در پی فراخوانی که پیش‌تر از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود، شمار زیادی از معلمان در سراسر کشور در مدرسه حضور یافته و از رفتن به کلاس‌های درس اجتناب نمودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، معلمان و فرهنگیان، بنا به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، “به دلیل بی‌توجهی مسئولان به مطالبات فرهنگیان و اعتراضات مدنی آن‌ها، مخصوصا تحصن گسترده‌ی مهرماه”، در روزهای سه‌شنبه ۲۲ و چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه، ضمن حضور در مدرسه از رفتن به کلاس‌ها خودداری نموده و در دفتر مدارس تحصن کردند.

این تحصن که از آن به عنوان دور دوم تحصن سراسری معلمان طی سال جاری تحصیلی یاد شده‌است، در بیشتر شهرهای کشور در روزهای تعیین شده شکل گرفت.

بر اساس تصاویر و خبرهایی که در کانال شورای هماهنگی فرهنگیان ایران منتشر شده است، معلمان در شهرهای سقز، سنندج، مریوان، دیواندره، زیویه، قروه، کامیاران، اسلامشهر، قزوین، کرج، تهران، یزد، مشهد، اصفهان، کرمانشاه، همدان، ساری، ارومیه، جلفا، شیراز، خمینی‌شهر، شهرک جوادیه، بهارستان، تهران منطقه ۵، تهران منطقه ۱۲، نجف‌آباد، البرز، بوشهر، بابل، کازرون، تبریز، مهاباد، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، لنگرود، لامرد، شهریار، شهر جم بوشهر، اهواز، چابکسر گیلان و صدها روستا تا لحظه نوشتن این مطلب، یک یا چندین مدرسه یا بیشتر مدارس در این دو روز تحصن، در دفتر مدارس تحصن کرده و از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

در برخی مدارس، معلمان در هر دو نوبت صبح و بعدازظهر از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.

گفتنی است معلمان در مهرماه سال جاری نیز تحصنی کرده‌بودند و این دومین تحصن معلمان به صورت سراسری است که بنا به گفته برخی فعالان صنفی معلمان “موفق” بوده‌است.

گزارش شده، معلمان در آرامش به تحصن خود ادامه داده و از ایجاد تنش میان کسانی که مایل به برپایی تحصن نبودند، جلوگیری کرده‌اند.

یک معلم بازنشسته که خود برای همراهی در تحصن به مدرسه‌ی محل خدمتش بازگشته‌بود، به کمپین گفت: «در برخی شهرها والدین دانش‌آموزان و انجمن اولیا و مربیان مدارس نیز با معلمان همراه شدند و هم‌دلی خود را با آن‌ها اعلام کردند.»

گزارشی از تحصن سراسری فرهنگیان؛ یک‌شنبه ۲۲ مهرماه و تصاویر آن

شورای هماهنگی، از تمام فرهنگیانی که در تحصن مهرماه حضور داشتند، خواسته بود که “در فضای مجازی برای تبلیغ تحصن استفاده کرده و از فرصت زنگ تفریح در روزهای منتهی به تحصن برای گفتگو با همکاران و دعوت به تحصن استفاده نمایند.”

شورا از آن دسته از فرهنگیان که بنا بر هر دلیل در تحصن مهرماه شرکت نکردند درخواست کرده‌بود، “متحدانه به صفوف متحصنین بپیوندند. بر ترس و دو دلی غلبه نمایند و از تهدیدات نهراسند و تاکید کرده که تمام این کنش‌ها مطابق با موازین قانون اساسی کشور است.”

شورای هماهنگی خطاب به دانش آموزان و والدین آن‌ها گفته‌ “هدف از تحصن آن است که حاکمان مجبور شوند به وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تامین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه عمل نمایند و بیش از این معیشت و منزلت معلم را مورد هجمه قرار ندهند.”

شورای هماهنگی در بیاینه خود پیشنهاد داده که دولت برای نشان دادن حسن نیت خود معلمان زندانی را آزاد کند و از پرونده سازی برای فعالان صنفی معلمان اجتناب کند و اعلام نموده در صورتی که خواسته‌هایشان برآورده نشود این تحصن در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پیش‌تر یکی از فرهنگیان ساکن اصفهان به کمپین گفته‌بود: «ما صدای اعتراض خود را به این نحو به گوش همگان می‌رسانیم، چرا که دیگر راهی برای ما باقی نگذاشتند. ما تمام راه ها را رفته‌ایم و از همه همکاران خودم در سراسر کشور می‌خواهم در صورتی که هنوز در تحصن شرکت نکرده‌اند به این شیوه اعتراض خود را نشان دهند و این یکی از بهترین طرق رسیدن به خواسته‌های برحق ما به شیوه‌ای خشونت‌پرهیز است.»

لازم به توضیح است تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از بازداشت یا برخورد با تحصن‌کنندگان منتشر نشده‌است، اما بعد از تحصن سراسری مهرماه، گزارش‌هایی از برخورد و احضار با برخی معلمان در برخی شهرها، در کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی منتشر شده‌بود:

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل