بازداشت دو نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه

در چهاردهمین روز پیاپی اعتصاب کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، اسماعیل بخشی و مسلم (محسن) آرمند، دو تن از کارگران معترض از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

امروز یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷، در پی پایان تجمع امروز کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شهر شوش، اسماعیل بخشی و مسلم آرمند از نمایندگان کارگران به همراه خانم خبرنگاری توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، اسماعیل بخشی و مسلم (محسن) آرمند هنگام بازگشت کارگران از مقابل فرمانداری شوش به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش رادیو زمانه، صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه یکشنبه ۲۷ آبان همانند ۱۳ روز گذشته ابتدا در محل کار تجمع کردند و سپس به مرکز شهر شوش آمدند. حضور پلیس ضد شورش همانند دو روز گذشته پرشمار و پررنگ بود. در آغاز نیروهای پلیس مانع حرکت اتوبوس‌هایی که کارگران را از محل کارخانه به مرکز شهر آوردند، شدند.

کارگران اما سرانجام به مرکز شهر رسیدند و پس از راهپیمایی در خیابان‌های منتهی به ساختمان فرمانداری، مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند.

خانواده کارگران نیشکر هفت‌تپه هم همانندروزهای گذشته‌ها معترضان را همراهی کردند.

کارگران همچون روزهای گذشته با شعارهایشان از حمایت دولت از مالکان شرکت که به دلیل اختلاس متواری یا دستگیر شدند، انتقاد کردند و شعار دادند: «دولت، مختلس/ پیوندتان مبارک».

کارگران معترض امروز برای گفت‌وگو با مسئولان دولتی به فرمانداری فراخوانده شدند اما این درخواست مورد پذیرش کارگران قرار نگرفت. آنها گفتند که تنها در صورتی که دستمزدهایشان کامل پرداخت شود، گفت‌وگو خواهند کرد.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

کارگران خواستار خلع ید از مالکان خصوصی و بازگشت مالکیت کارخانه به بخش دولتی و اداره آن زیر نظر شورای کارگری هستند. راضی نوری نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی اما به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفت که امکان واگذاری این شرکت به بخش دولتی وجود ندارد.

استاندار و شماری از نمایندگان خوزستان شامگاه شنبه ۲۶ آبان همراه با برخی مقام‌های دولتی جلسه ویژه‌ای به منظور بررسی مشکلات کارگران برگزار کردند.

به گفته نوری، در پایان این جلسه وزیر اقتصاد دستور پرداخت دو ماه از معوقات مزدی کارگران نیشکر هفت‌تپه را داده است.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

در اهواز هم کارگران فولاد اهواز (گروه صنعتی ملی فولاد اهواز) باردیگر مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. این کارگران نیز به تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان و توقف تولید در این کارخانه اعتراض دارند و خواستار «کوتاه کردن دست مافیا» از مجتمع تولید فولاد هستند.

گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) بود که پس از اعدام او در دوره‌های زمانی مختلف زیرنظر قوه قضائیه، بانک ملی، بخش خصوصی و باردیگر بانک ملی اداره شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید