افزایش شمار بازداشت‌شدگان نیشکر هفت‌تپه/ هویت افراد بازداشتی

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، طی دو هفته‌ اخیر در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در روزهای اخیر شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شدند.

بر اساس آخرین اطلاع، شمار زیادی از کارگران هفت‌تپه، از ساعات اولیه امروز، از شرکت به طرف شوش، به جهت حمایت از نمایندگان بازداشتی و پیگیری سایر خواسته‌های خود راه افتاده‌اند.

بنا به گزارش‌های ارسالی به کمپین، قریب به ۲۰ تن از کارگران این شرکت، یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه بازداشت شده و به ستاد خبری شهرستان شوش واقع در شهرک دانیال منتقل شده‌اند.

منابع مطلع کمپین تایید کرده‌اند که عموم بازداشت‌ها، از حوالی ظهر روز گذشته آغاز شد و تا غروب ادامه داشت.

هویت تعدادی از افرادی که بازداشت شده‌اند، احراز شده و عبارتند از:

سعید الکثیر (حراست)، عماد کثیر (نماینده زیربنایی)، عظیم سرخه (نماینده خدمات پشتیبانی)، آقای علیزاده، (حراست)، سعید منصوری (نماینده تحقیقات)، محمد خنیفر (تجهیزات)، جلیل احمدی (نماینده کشاورزی)، ایمان اخضری و پویا بشمه (خوراک دام)، امید آزادی (‌کارخانه شکر)، سیدحسن فاضلی (نماینده تجهیزات)، صمیر احمدی (تجهیزات)، آقای سلامت‌نیا (مدیر تجهیزات مکانیکی)، اسماعیل بخشی (نماینده تجهیزات)، سپیده غلیان (خبرنگار)، محمود سعدی (تجهیزات)، مسلم آرمند (نماینده تجهیزات) ،خالد تمیمی (مدیر ترابری)، مهدی داوودی (خدمات پشتیبانی)

یک منبع مطلع به کمپین گفت: «شامگاه گذشته، تعدادی از خانواده‌های افراد بازداشتی در مقابل چند کلانتری در شهر شوش تجمع کرده و خواستار پیگیری وضعیت نزدیکان خود شدند.»

صبح امروز، دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه، نیز شماری از کارگران هفت‌تپه با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نام برخی بازداشت‌شدگان نوشته‌شده، اعتراض خود را نسبت به این بازداشت‌ها اعلام کردند.

امروز دوشنبه هم مانند دو روز گذشته حضور پلیس ضد شورش در سطح شهر پرشمار و پررنگ گزارش شده‌است.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

کارگران خواستار خلع ید از مالکان خصوصی و بازگشت مالکیت کارخانه به بخش دولتی و اداره آن زیر نظر شورای کارگری هستند. راضی نوری نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی اما به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفت که امکان واگذاری این شرکت به بخش دولتی وجود ندارد.

استاندار و شماری از نمایندگان خوزستان شامگاه شنبه ۲۶ آبان همراه با برخی مقام‌های دولتی جلسه ویژه‌ای به منظور بررسی مشکلات کارگران برگزار کردند.

به گفته نوری، در پایان این جلسه وزیر اقتصاد دستور پرداخت دو ماه از معوقات مزدی کارگران نیشکر هفت‌تپه را داده است.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

در اهواز هم کارگران فولاد اهواز (گروه صنعتی ملی فولاد اهواز) باردیگر مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. این کارگران نیز به تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان و توقف تولید در این کارخانه اعتراض دارند و خواستار «کوتاه کردن دست مافیا» از مجتمع تولید فولاد هستند.

گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) بود که پس از اعدام او در دوره‌های زمانی مختلف زیرنظر قوه قضائیه، بانک ملی، بخش خصوصی و باردیگر بانک ملی اداره شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید