عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری آزاد شد

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، پس از تحمل ۷ سال‌ حبس، به طور مشروط از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، روز جاری چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه، با حکم شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر و اعمال ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد.

او ۷ سال از محکومیت خود را پشت سر گذاشته بود و آخرین بار به دلیل درگذشت دخترش هما سلطانی در روز شنبه ۱۳ مرداد به مرخصی آمده و یکشنبه ۶ آبان جهت سپری کردن ادامه محکومیت خود به زندان اوین بازگشته‌بود.

“هما سلطانی” دختر «معصومه دهقان»، آموزگار و «عبدالفتاح سلطانی»، وکیل دربند، ۱۲ مرداد، در ۲۷ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشته بود و این وکیل دادگستری، شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ به مرخصی آمده بود.

عبدالفتاح سلطانی از وکلای حقوق بشر ایران، شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شد. وی به دلیل گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۱۳سال کاهش یافت و با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم سیزده سال حبس تعزیری عبدالفتاح سلطانی به ده سال تغییر کرد. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافت.

حکم سیزده سال حبس تعزیری این وکیل در بند و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در حالی کاهش یافت که طبق ماده ۵۸ بیش از یک سوم حکم خود را گذرانده است و هم اکنون به صورت غیرقانونی در زندان نگهداری می‌شود.

عبدالفتاح سلطانی، از بیماری قلبی، کم‌خونی، نوسان فشار خون و بیماری حاد کولیت عصبی رنج می‌برد، بارها به دلیل بیماری به بهداری زندان منتقل شده‌است. وی اولین‌بار ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ و آخرین‌بار دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ به مرخصی آمد. او طی مدت هفت سال حبس خود از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده است، به‌طوری که توانست، تنها چهار بار، موافقت مقام‌های قضایی را برای درخواست مرخصی خود جلب کند و بارها با درخواست مرخصی او به دلایل گوناگون مخالفت شده‌است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید