تایید حکم یک سال حبس کیومرث اسلامی در دادگاه تجدیدنظر/ سند

حکم ۱ سال حبس کیومرث اسلامی، فعال مدنی شهر پارس‌آباد مغان، در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تایید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم ۱ سال حبس تعزیری کیومرث اسلامی، نویسنده و فعال مدنی شهر پارس‌آباد مغان، که توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان پارس‌آباد برای وی صادر شده‌بود، در شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل تایید و روز پنج‌شنبه ۱ آذرماه ۱۳۹۷ به وی ابلاغ شد.

این فعال مدنی ۹ آبان‌ماه به شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل احضار شده‌بود.

لازم به توضیح است قبل از صدور حکم بدوی، “حضرتی” رئیس اداره اطلاعات پارس‌آباد طی تماسی با آقای اسلامی از ایشان خواسته‌ بود که با مراجعه به ستاد خبری این شهر و دادن تعهد مبنی بر توقف فعالیت‌های خویش و قطع ارتباط با عباس لسانی، فعال مدنی آذربایجانی، پرونده‌اش مختومه اعلام شود.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش‌تر طی گزارشی از صدور یک سال حبس تعزیری از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان پارس‌آباد به ریاست قاضی فیروز فراهانی مزرعه جهان، برای این فعال مدنی خبر داده بود.

کیومرث اسلامی

یک منبع مطلع به کمپین گفته‌بود: “کیومرث اسلامی فرزند محمود، متولد ۱۳۷۰ محقق حوزه تاریخ و فرهنگ آذربایجانی است، او کتاب های ترکی را تهیه و کتاب های فارسی را به زبان ترکی ترجمه و منتشر می‌کرد”.

وی محقق حوزه تاریخ و فرهنگ آذربایجان است که به جهت نشر مطالبش در کنار فعالیت‌های مدنی چندین بار از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌است.

آقای اسلامی در ۱۳ تیرماه ۹۷ و درآستانه گردهمایی قلعه بابک در منزل شخصی خود در پارس‌آباد مغان دستگیر و پس از تحمل ۳۷ روز بازداشت در تاریخ ۱٨ مردادماه سال جاری با تامین وثیقه از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

گفتنی است، پارس آباد یکی از شمالی ترین نقاط استان اردبیل است که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک آذربایجانی با حضور در تجمعاتی سالانه در قلعه بابک به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک آذربایجانی از سوی نیروهای امنیتی به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت می شوند.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید