تبعات سکه ۴ میلیون تومانی؛ افزایش ۴۰ درصدی زندانیان مهریه در ایران

یک‌سال پس از آغاز روند صعودی قیمت سکه طلا در بازار ایران، مقام‌های قضایی کشور از جهش ۴۰ درصدی زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه خبر دادند.

‌سال پیش در چنین روزهایی قیمت هر دلار آمریکا چهار هزار و ۱۰۰ تومان بود و بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان معامله می‌شد. اما در جریان خرید و فروش های روز دوشنبه(امروز) بازار آزاد ارز تهران، نرخ فروش هر دلار نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر قطعه تمام سکه طلا حدود ۴ میلیون تومان بود.

به نظر می‌رسد، جهش ۲۰۰ درصدی قیمت سکه طلا ظرف ۱۲ ماه گذشته، سطح مطالبه مهریه از سوی زنان متاهل را افزایش داده باشد، چرا که مطابق اعلام ستاد دیه کشور، تعداد زندانیان متهم به بدهکاری مهریه طی سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اسدالله جولایی، مدیر ستاد دیه کشور به خبرگزاری فارس گفته که تعداد زندانیان مهریه از کمتر از ۳ هزار نفر در ابتدای سال جاری خورشیدی به حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر در پایان آبان ماه گذشته رسیده است. این مقام مسئول همچنین اعلام کرده که تعداد بدهکاران مهریه که در زندان به سر می‌برند در فاصله سال‌ ۱۳۹۳ تاکنون دو برابر شده است. در این مدت قیمت هر قطعه تمام سکه طلا بیش از ۳.۱ برابر شده است.

بنابر اعلام ستاد دیه کشور، از مجموع تعداد زندانی مهریه سهم استان‌های فارس، تهران و اصفهان بیش از سایر استان‌های ایران است.

همچنین در نیمه نخست سال جاری خورشیدی، تعداد ۳۱۰ پرونده مهریه در کمیته ویژه مددجویان ستاد دیه مورد بررسی قرار گرفته که ۲۰ مورد از این پرونده‌ها به مهریه‌های بیش از ۱ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

مهریه قراردادی مالی و تعهدآور است که در آستانه ازدواج میان زوج‌ها در ایران منعقد می‌شود و بر اساس آن زوج در قبال زوجه به لحاظ مالی متعهد می‌شود. مطابق قانون به مجرد عقد نکاح زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن کند. البته اخیرا با اصلاح قانون حمایت از خانواده، سقف بدهی مهریه واجد جنبه کیفری به ۱۱۰ تمام سکه طلا محدود شده ولی همچنان زوج در قبال همین تعداد سکه نیز متعهد است و تا زمانی که آن را به زوجه پرداخت نکرده باشد، در زندان نگهداری خواهد شد.

به گفته حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس ایران، هزینه روزانه نگهداری هر زندانی برای دولت ایران حدود ۱۵۰ هزارتومان است. رقمی که مجموع ماهانه آن از قیمت یک عدد تمام سکه طلا بیشتر شده است.

البته کارشناسان اقتصاد اجتماعی خاطر نشان می‌کنند که رشد قیمت دلار و سکه طلا نه فقط به دلیل ایجاد وسوسه کسب درآمد از محل دریافت مهریه بلکه به جهت تشدید فشار تورمی بر جامعه نیز موجب دشوارتر شدن حفظ پایداری زندگی مشترک زوج‌ها می‌شود.

منبع

یورو نیوز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید