یک پناهجوی ایرانی در کمپ آداشوفسی صربستان “بر اثر سرما” جان داد/ ویدئو

یک پناهجوی ایرانی، در جنگل نزدیک کمپ آداشوفسی (مرز صربستان به کرواسی) “بر اثر سرما” جان داد.

این پناهجوی ایرانی، مدت دو سال و چهارماه، در این کمپ مستقر بود. او را به نام “پدرام” می‌شناختند. “وی شب گذشته، به جنگل می‌رود و امروز پیکر او را در حالی که از سرما جان داده‌بود، می‌یابند.”

کمپ آداشوفسی (مرز صربستان به کرواسی) سه طبقه است و هر طبقه ده اتاق دارد که شمار زیادی از پناهجویان از کشورهای مختلف در آن‌ها اسکان داده‌شده‌اند.

پدرام اهل بندرعباس و ۴۰ ساله بود و بنا به گفته‌ی دوستانش در شرایط روحی نامساعدی به‌سر می‌برد. یکی از پناهجویان ایرانی در همین خصوص به کمپین گفت:‌ «پدرام، بیشتر از دو سال در این کمپ بود، به این امید که به دنیای بهتری برسد، ایشان شب گذشته به جنگل مجاور می‌رود و گویا همراهی هم داشته‌، ایشان دو سال در شرایط نامناسبت بهداشتی و زیستی زندگی می‌کرد، شرایطی که برای همه ما هست و حداقل امکانات هم به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود و در برزخ زندگی می‌کنیم و متاسفانه وی در جنگل فوت می‌کنند.»

گزارش امید را از کمپ پناهجویان بشنوید:

امید می‌گوید: «تحقیقات برای یافتن دلیل مرگ او ادامه دارد.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش‌تر نیز از وضعیت وخیم پناهجویان در این منطقه گزارشی منتشر کرده‌بود.

سمیرا یکی از پناهجویان گفته‌بود: «هوا سرد است، امکاناتی نداریم، آب گرم نداریم، از سقف اتاق‌ها آب می‌چکد و در هر اتاق چهار خانوار زندگی می‌کنند که وضع بدی را برای ما رقم زده‌است.»

گفتنی‌است، کمپین از وضعیت وخیم چند تن از پناهجویان در صربستان و بازداشت و ضرب و جرح آن‌ها گزارشی منتشر کرده‌بود.

براساس منشور “کمیساریای عالی پناهندگان” تمامی افراد از حق خود برای درخواست پناهندگی و جستجوی پناه و مامن مطمئن در یک کشور دیگر، امکان برگشت داوطلبانه به کشور خود یا سکونت در یک کشور دیگر باید برخوردار باشند.

فعالیت‌های کمیساریا بر طبق قوانین و مقررات سازمان در چارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد است.

کمیساریا سازمانی بی‌طرف بوده که حمایت و کمک‌های خود را برای رفع نیازهای پناهندگان بدون توجه به نژاد، جنسیت، دین و دیدگاه‌های سیاسی آنها انجام می‌دهد.

کمیساریا اهمیت ویژه‌ای به نیازهای کودکان داده و همچنین برای ارتقا و کسب حقوق برابر برای زنان و دختران تلاش می‌کند.

گفتنی است؛ سازمان ملل متحد درامور پناهندگان UNHCR بزرگترین و رسمی‌ترین ارگان بین‌المللی درامور ساماندهی و حمایت از پناهجویان و پناهندگان جهان است و فعالیت گسترده‌ای در این خصوص دارد و به مسائل مربوط به پناهندگان رسیدگی می کند.

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پناهنده پذیر دارای کمیساریای عالی پناهندگان و شعبه سازمان ملل در ترکیه فعال‌ترین مرکز این سازمان در خاورمیانه است.

پناهجویان در ترکیه، با معضلات بسیاری مواجه هستند از جملە مشکلات پناهجویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با داشتن قبولی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بلا تکلیفی طولانی روبرو هستند و سالهاست در شرایط سختی زندگی می کنند.

به گفته برخی از پناهندگان در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و گرانی بی‌سابقه پس از کودتای نافرجام در ترکیه، گذران زندگی را سخت‌تر از گذشته کرده است و از سوی دیگر طولانی شدن پروسه پرونده پناهندگان، بخصوص بعداز قبولی و عدم انتقال این نوع پرونده ها به قسمت کشوری و انتقال به کشور امن، باعث اختلال در زندگی بسیار از پناهندگان شده است که همین موضوع باعث افزایش موج پناهندگان و پناهجویان به کشورهای اروپایی از مرز صربستان شده‌است.

اداره گذرنامه وزارت امور خارجه صربستان اعلام کرده که شهروندان ایران از روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۹۷ باید برای سفر به این کشور ویزا دریافت کنند.

لغو روادید بین ایران و صربستان از شهریور۹۶ اجرا شده بود اما به دلیل سفر شماری از اتباع ایران به صربستان و تلاش‌شان برای سفر به دیگر کشورهای اروپا و اخذ اقامت یا پناهندگی، صربستان این تفاهم نامه را لغو و اعلام کرد که اتباع ایران برای ورود به این کشور باید ویزا دریافت کنند.

«گزارش از داریوش عدیم»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید