گزارشی از وضعیت شهروندان عرب محبوس در زندان های اصفهان، شیبان و مسجد سلیمان

عبدالله عبداللهی و قاسم عبداللهی از اهالی شهرستان شوش ۱۲ آذر ماه سال‌جاری به زندان اصفهان منتقل شدند. وضعیت جسمانی رحمان عساکره، علی حلفی، حسن عبدالهی، احمد عبدالهی و حسین طائی زندانیان محبوس در زندان مسجد سلیمان نامناسب گزارش‌شده است و همچنین علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجی زندانیان محبوس در زندان سپیدار که به اعدام محکوم‌شده‌اند وضعیت جسمانی‌شان براثر شکنجه در حین بازجویی از سوی نیروهای امنیتی  وخیم گزارش‌شده و از انتقال این افراد به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالله عبداللهی و قاسم عبداللهی که در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم‌شده بودند، به زندان اصفهان منتقل شدند.

دادگاه این دو شهروند عرب اهل شهرستان شوش در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به همراه شش تن دیگر به “اتهام محاربه”، “ارتباط و عضویت در گروه‌های مخالف نظام” و “تبلیغ علیه نظام” برگزار شد.

در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، حکم اعدام عبدالله عبداللهى و قاسم عبداللهى اعلام که بعد از اعتراض در دیوان عالى کشور، حکم آنها متوقف و تا این لحظه از روند رسیدگی نهایی پرونده اطلاعی در دست نیست.

پیش‌تر گزارش شده است که این دو شهروند در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز  بشدت شکنجه شدند.

زندانیان محبوس در زندان مسجد سلیمان

وضعیت جسمانی رحمان عساکره، علی حلفی، حسن عبدالهی، احمد عبدالهی و حسین طائی زندانیان محبوس در زندان مسجدسلیمان نامناسب گزارش‌شده است

رحمان عساکره دبیر شیمی، فعال فرهنگی از اهالی شهر رامشیر به “اتهام محاربه باخدا”، “افساد فی‌الارض”، و” تبلیغ علیه نظام” در آذر ۱۳۸۸ بازداشت و در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست “سید محمدباقر موسوی” محاکمه شد. وی باوجود رد اتهامات در دادگاه به ۲۰ سال حبس تعزیری و تبعید در زندان مشهد محکوم‌شده بود که در سال‌های اخیر به زندان مسجدسلیمان منتقل‌شده است.، عساکره از بیماری‌های گوارشی، کلسترول و فشارخون رنج می‌برد.

علی حلفی ۵۱ ساله و فعال سیاسی اهل شهر حمیدیه است که در سال ۱۳۸۴ بازداشت  وی به “اتهام اقدام علیه امنیت ملی”، “محاربه باخدا و فساد فی‌الارض”، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۳۰ سال حبس در زندان گناباد محکوم‌شده است که در سال‌های اخیر به زندان مسجدسلیمان منتقل‌شده است. وی از مشکلات دستگاه گوارشی رنج می‌برد و در زمان بازداشت دچار شکستگی دنده‌های سینه شده بود که  در سال‌های حبس خود یک‌بار زیر تیغ جراحی  قرار گرفت.

از دیگر زندانیان عرب در زندان مسجدسلیمان، حسن (حسون) عبداللهی ۳۲ ساله و احمد عبداللهی (کعبی) ۳۱ ساله، شاعر، از اهالی شهر شوش به ۲۵ سال حبس محکوم‌شده‌اند که هرکدام از این زندانیان از بیماری خاصی رنج می‌برند.

خانواده این زندانیان می‌گویند، “آنها از خدمات بهداشتی و مراجعه به مراکز درمانی خارج زندان محروم هستند و با  وجود  این‌که به بهداری زندان مراجعه کرده‌اند، مسئولان بهداری از معالجه آن‌ها سرباز می زدند و همچنین  با مراجعه‌های مکرر خانواده‌ها برای اخذ مرخصی جهت معالجه این افراد در مراکز درمانی تا کنون مسئولین قضایی و زندان  از رسیدگی به این درخواست خانواده های سر باز می زنند”.

زندانیان محبوس در زندان شیبان

علی خسرجی ۲۶ ساله  و حسین سیلاوی، ۳۰ ساله،  اهل اهواز در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ به اتهام شرکت در “عملیات مسلحانه علیه مراکز امنیتی” در اهواز بازداشت شدند، این دو بعد از انتقال از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان شیبان تا کنون در قرنطینه بسر می‌برند.

گزارش‌شده که براثر شکنجه از سوی نیروهای امنیتی در بازداشتگاه اطلاعات، نقاط مختلفی از بدن این دو شهروند عرب بشدت آسیب‌دیده است.

علی خسرجی که از ناحیه دست  به‌شدت زخمی که بعد از عمل جراحی برای دست او پلاتین گذاشته‌شده است و باوجود ورم دست بعد از عمل و نیاز به مراقبت‌های درمانی بعد از عمل در بیمارستان  به زندان انتقال یافت که بعد از اقدام به خودکشی مسئولین زندان او را به بیمارستان منتقل کردند و بعد از معالجه  مجدداً به قرنطینه  زندان شیبان بازگرداندند. علی خسرجی و حسین سیلاوی به همراه ناصر خفاجى (مرمضی)، ۳۳ ساله هم‌اکنون در بازداشتگاه اطلاعات نگهداری می‌شود، به اعدام محکوم شدند.

پرونده اولیه این سه نفر  در شعبه ۱۲ بازپرسی  از سوی قاضی جلیلیان  رسیدگی  و در  دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند که این حکم  در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد.

گفته می‌شود هر سه شهروند اهل اهواز درروند رسیدگی به پرونده از داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید