در پی تنبیه بدنی یک دانش آموز در همدان، مسئولان مدرسه و معلم برکنار شدند

مسئولان آموزش و پرورش استان همدان در ایران از برکناری مدیر و معاون یک مدرسه و تعلیق معلم به دلیل تنبه بدنی یک دانش‌آموز خبر دادند. معلم از دانش‌آموزان دیگر خواسته بود که در کتک زدن این دانش‌آموز با او مشارکت کنند.

محمد پورداود، مدیر کل آموزش و پروش استان همدان به خبرگزاری ایرنا گفته است که “در رابطه با تنبیه فیزیکی دانش آموزی در یکی از دبیرستان‌های شهر همدان، مدیر و معاون آموزشی این مدرسه برکنار شده و معلم خاطی به حالت تعلیق درآمده و هر سه نفر به هیات تخلفات اداره کل آموزش و پرورش معرفی شده‌اند”.

به گفته آقای پورداود: “روز شنبه دهم آذرماه در کلاس هفتم مدرسه شهید مقصودی شهر همدان، مبصر کلاس، امیررضا را به عنوان دانش آموز بی انضباط برای تنبیه به معلم درس علوم معرفی می‌کند و معلم کلاس از سایر دانش آموزان می‌خواهد که در کتک زدن امیررضا مشارکت کنند”.

پس از انتشار این خبر گزارشی درباره این پرونده از بخش خبری شبکه دوم تلویزیون ایران منشر شد.

‘اگه ما نمی‌زدیم ما رو کتک می‌زد و می‌گفت بزنیدش’

در گزارشی که از تلویزیون ایران پخش شد، گزارشگر به میان دانش‌آموزان این کلاس رفته و از دانش‌آموزان درباره این موضوع سوال می‌کند برخی از آنها بیان میکنند که چطور این دانش‌آموز را به خواست معلم کلاس کتک زده‌اند.

یک دانش آموز می‌گوید: “اگر ما کتک نمی‌زدیم، ما رو می‎زد و می‌گفت که بزنیدش، داره تکان میخورد.”

اما ناظم مدرسه به گزارشگر گفت که این یک “شوخی آموزشی” بوده است و برای عوض کردن جو کلاس انجام شده است.

انتقاد آموزش و پرورش از انعکاس خبر در تلویزیون

دقایقی پس از پخش این گزارش، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در توییتی با انتقاد از گزارش صدا و سیما، نوشت: “آیا زیر سوال بردن تلاش یک میلیونگ معلم با روایت ناقص و پخش سراسری خطای یک ‘ معلم جوانمردانه است.

محمد سهرابی، رئیس اداره‌ اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش همدان هم با تایید جزئیات این حادثه، انعکاس خبری آن در تلویزیون را اقدامی”شتابزده ” توصیف کرد و از صدا وسیما خواست که طوری گزارش تهیه نکنند که “با یک روایت ناقص تلاش‌های معلمان زیر سوال برود.”

به گفته آقای سهرابی، پس از این اتفاق مسئولان آموزش و پرورش ناحیه ۲ همدان “با دعوت از اولیا از آنها دلجویی کردند.”

بی‌بی‌سی‌فارسی نوشت که “این اولین بار نیست که فیلم یا تصاویر دانش آموزانی که تنبیه بدنی می‌شوند در رسانه‌های ایران بازنشر می‌شود و معمولا پس از انعکاس خبری و یا شکایت خانواده‌هاست که با مساله تنبه فیزیکی برخورد قانونی انجام می‌شود”.

تنبیه دانش‌آموزان در ایران ممنوع است اما بین قانون و واقعیت‌های موجود فاصله وجود دارد و گزارش‌هایی از تنبیه بدنی دانش‌آموزان منتشر می‌شود.

بر اساس ماده ۷۷ آیین‌نامه اجرایی مدارس در ایران مصوب ۱۳۷۹، هرگونه تنبیه بدنی، توهین و تعیین تکالیف اضافی برای دانش‌آموزان غیرقانونی است.

در ماده‌ ۸۱ همین آیین‌نامه تاکید شده است که “تنبیه‌ انضباطی‌ باید روشنگرانه‌ و آگاه‌ کننده‌ باشد” و در تنبیه‌های انضباطی باید “آبروی‌ دانش‌ آموز حفظ شود و از تنبیه‌ در حضور جمع‌ جز در موارد ضروری‌ اجتناب‌ گردد.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید