بی اطلاعی از وضعیت اصغر فیروزی؛ فعال کارگری ۷۰ ساله

یک فرد مطلع نزدیک به اصغر فیروزی می‌گوید “او را صبح دوشنبه، دوازدهم آذرماه، در محل سوله کتابی که متعلق به خود آقای فیروزی است و در حومه شهر مشهد واقع شده است، دستگیر کردند”.

 ماموران در قبال پرسش همکاران آقای فیروزی در مورد علت بازداشت یا اتهام او هیچ پاسخ روشنی نداده اند.

اصغر فیروزی؛ از جان به در بردگان اعدام های دهه شصت است که سالهای متمادی هم در دوره پهلوی و هم در سال های دهه شصت ، در حبس بوده و به طور معجزه آسایی جان به در برده است: «او سال ۶۷ در زندان رجایی شهر طی حبس کرده است.»

او در طول ده روز بازداشتش با خانواده خود تماس نداشته و مراجعه مکرر پسرش به دستگاه های مربوطه نیز بی پاسخ مانده است.

«الهام هومین فر»، جامعه شناس و عضو سابق کانون مدافعان حقوق کارگر که اصغر فیروزی از بنیانگذاران آن بوده، اطلاعات این منبع نزدیک به آقای فیروزی را تایید می کند.

او به «ایران وایر» می گوید سالهای متوالی است آقای فیروزی را می شناسد و او هرگز خارج از چهارچوب قانون فعالیت نمی کرده است. حالا چطور ممکن است کسی که کارش برگزاری تئاتر و موسیقی و همایش های آموزشی و فرهنگی بوده را بازداشت کنند؟

به گفته خانم هومین فر در توضیح فعالیت های آقای فیروزی در دهه شصت می گوید که او بعد از دهه شصت و مصیبت هایی که کشید، حوزه سیاست را کنار گذاشت و به کارهای فرهنگی گرایش پیدا کرد. به همین دلیل هم بازداشت این فعال کارگری و فرهنگی که در منطقه خراسان فرد شناخته شده و معتبری است، باعث شگفتی و نگرانی همه دوستان و خانواده شده است.

هومین فر می گوید او پنجاه سال از هفتاد سال عمرش را در مسیر مبارزه برای احقاق حقوق کارگران و زحمتکشان گذرانده و همیشه دغدغه عدالت خواهی داشته است:«او سال ها قبل موسسه فرهنگی پویان و لادن را مدیریت می کرد. در طول چند سال اخیر هم با راه اندازی یک کانون فرهنگی به برگزاری همایش های متنوع در بحث حقوق  زنان و کودکان می پرداخت.»

فیروزی در حوزه پاپ و نشر کتاب هم فعالیت می‌کرده است: « سوله بزرگی پر از کتاب های متنوع داشت و اوقات زیادی بود که کتابخانه روستاهای محروم کشور را تامین و تجهیز می کرد. عمده فعالیت آقای فیروزی در زمینه برگزاری کنسرت ها یا نشست های فرهنگی بوده. حالا چطور ممکن است فردی که تلاش های موثری در حوزه فرهنگ انجام داده را با هفتاد سال سن و سابقه بیماری های سخت ، بی هیچ اتهام مشخصی بازداشت کنند؟»

پس از دستگیری آقای فیروزی توسط نیروهای امنیتی، دوستان و خانواده او به تصور اینکه شاید این بازداشت بر اثر یک اشتباه یا سوء تفاهم رخ داده باشد، در مورد این موضوع سکوت می کنند با این امید که او در اسرع وقت به منزلش بازخواهد گشت. اما با طولانی شدن مدت زمان بی اطلاعی  وبا توجه به این که او به تازگی همسرش را از دست داده،نگران وضعیت او هستند.

الهام هومین فر که از دوستان آقای فیروزی است می گوید:« تا جایی که من اطلاع دارم بعد از دهه شصت، شاید برای سوال و جواب احضار شده بود  اما سابقه بازداشت نداشت چون هیچ فعالیت سیاسی یا کار غیر قانونی نمی کرد. همه اقدامات او در چهارچوب قانون بود و حتی تا آنجایی که من اطلاع دارم یک اخطار هم دریافت نکرده بود. او این اواخر سکته کرده و حتی بعد از این اتفاق درگیر فراموشی های کوتاه مدت شده بود.»

به گفته این عضو سابق کانون مدافعان حقوق کارگر، سن و سال و سابقه بیماری آقای فیروزی دوستان و خانواده او را نگران کرده و آنها خواستار پاسخگویی مسوولان هستند. اینکه چرا این فعال حقوق کارگری در این شرایط بازداشت شده و اتهام او چیست؟ محل نگهداری او کجاست و چرا از حق داشتن وکیل محروم است؟ چرا مسوولان در قبال مراجعه خانواده ایشان ، پاسخ روشنی نمی دهند؟

هومین فر بازداشت آقای فیروزی را اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی عنوان کرده و همچنین او را فردی عدالت طلب و آزادی خواه می داند که به هیچ گروه سیاسی خاصی تعلق خاطر ندارد و جزء بهبود شرایط فرودستان جامعه ، قدم در راه دیگری نگذاشته و در این مورد هم هزینه های بسیاری داده است.

در طول دو هفته گذشته، تعدادی از فعالان کارگری در شهرهای تهران، اهواز و مشهد دستگیر و راهی بازداشتگاه شدند.

 پس از بازداشت یک شبه رضا شهابی، حسن سعیدی و سه تن دیگر از فعالان حقوق کارگری، خبر بازداشت علی نجاتی از کارگران نیشکر هفت تپه و میثم ال مهدی، کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران و همچنین اصغر فیروزی از فعالان کارگری خراسان، جامعه فعالان کارگری را نگران کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید