تداوم بازداشت کیومرث مرزبان طنزپرداز و نویسنده/ بیانیه انجمن جهانی طنز فارسی

کیومرث مرزبان، طنز پرداز و فعال فرهنگی که در تاریخ ۴ شهریور ماه از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده، کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در حالی از بازداشت کیومرث مرزبان، طنز پرداز و فعال فرهنگی ۴ ماه می‌گذرد که هنوز دلیل بازداشت و اتهامات طرح شده علیه وی به طور مشخص از سوی مقامات قضایی ایران اعلام نشده‌است.

یکی از نزدیکان کیومرث مرزبان به کمپین خبر داد: «با وجود آنکه بیشتر از ۴ ماه از بازداشت این نویسنده و طنزپرداز گذشته‌است، اما هنوز دلیل بازداشتش مشخص نیست و تنها اطلاعات ضد و نقیضی در باره وی به دست خانواده‌اش رسیده‌است، ولی تنها موضوعی که خبر داریم این است که هنوز دادگاهی برای او تشکیل نشده و حکمی هم صادر نشده است».

کیومرث مرزبان، ۲۶ ساله و طنزنویس یک سال پس از بازگشتش به ایران در تاریخ چهارم شهریور ماه از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و پرونده او به شعبه یک بازپرسی اوین ارجاع شد.

وب‌سایت وابسته به حکومت «پایگاه عدالت خواهان» به طرح برخی اتهامات علیه او پرداخته و در خبری نوشت که او به آمریکا برای انعقاد قراردادی با هدف «شبکه‌سازی در ایران» سفر کرده است در حالی که به گفته منبع آگاه کیومرث مرزبان هرگز به این کشور سفری نداشته است.

«پایگاه عدالت خواهان» مدعی شده کیومرث مرزبان تحت عنوان دایر کردن کلاس‌های هنری اقدام به ارتباط‌گیری با هنرمندان کشور کرده و از این طریق «التهاب‌افکنی» و «ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه» می‌کرده است.

انجمن جهانی طنز فارسی، نسبت به تداوم بازداشت این عضو خود واکنش نشان داده و با صدور بیانیه‌ای اظهارات یک وبسایت اینترنتی علیه او را “مخدوش و بی‌پایه و اساس” دانست.

انجمن جهانی طنز فارسی در بخشی از بیانیه‌ی خود نوشته‌است: «کیومرث مرزبان، طنزپرداز جوان ایرانی و از اعضای انجمن جهانی طنز فارسی بیش از چهار ماه است که در ایران در بازداشت به سر می‌برد.

انجمن جهانی طنز فارسی در ادامه آورده‌است: «متاسفانه جز اطلاعاتی مخدوش و بی‌پایه در یک وب‌سایت اینترنتی تا کنون چیزی در خصوص علت دستگیری او و موارد اتهامی مطرح نشده است. انجمن طنز فارسی ضمن ابراز نگرانی عمیق، از مقامات ایرانی انتظار دارد چنانچه اتهامات کیومرث مرزبان مرتبط با فعالیت‌های وی در حوزه نویسندگی و طنزپردازی است هر چه سریعتر و بدون قید و شرط نسبت به آزادی وی اقدام نمایند. نیز چنانچه دستگیری او مربوط به اتهامهای دیگریست، مطابق کنوانسیون‌های حقوقی بین‌المللی و قانون اساسی ایران، امکاناتی که هر متهم باید به آنها دسترسی داشته باشد، از جمله حق دسترسی آزادانه به وکیل، تفهیم اتهام شفاف، تماس با خانواده و نیز محدودیت در اعمال بازداشت موقت برای کیومرث مرزبان اعمال شود.»

پیش از این یکی از دوستان آقای مرزبان به کمپین حقوق بشر در ایران گفته‌بود: «کیومرث عاشق نویسندگی بود و طی سالهای گذشته با اینکه خیلی جوان بود در این زمینه خیلی رشد کرد. هیچ دلبستگی سیاسی به افراد و گروه‌های سیاسی نداشت و تنها دغدغه اصلی‌اش نوشتن و فعالیت‌های ادبی بود. برای ما شگفت‌انگیز است که او دستگیر شده است و همزمان علیه او شایعاتی مطرح می‌شود که هیچ کدام واقعیت ندارد.»

خبرگزاری دانشجویی ایسنا در تاریخ ۲۸ فروردین ۹۷ خبری اختصاصی از کلاس‌ او به نام «رویاپردازی» از طریق نویسندگی در «مدرسه تخصصی هنر و دیزاین اینورس» در تهران منتشر کرده و کیومرث مرزبان درباره هدف کلاسش گفته بود که می‌خواهد بخشی از تجرییات خود از سفرهای خارج از کشورش را با جوانان ایرانی به اشتراک بگذارد.

او در این گفت‌وگو گفته بود: «‌مردم در ایران سقف آرزوها و رویاهای خود را بسیار کوتاه می‌بینند. بزرگترین آرزویشان به حل‌شدن مشکلات اقتصادی و امور روزمره محدود شده و بسیاری از آنها رویای بزرگی در سر ندارند؛ درصورتی که با پرسش از افراد در فضاهای دیگر متوجه شدم که موضوع رویاپردازی و دنبال‌کردن رویاها در خارج از ایران اهمیت بسیار زیادی داشته و هنوز طرفداران زیادی دارد.»

کیومرث مرزبان فعالیت خود را با ساختن فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او در سال ۸۸ به کشور مالزی سفر کرد و در آنجا پادکست اینترنتی با محتوای طنز به نام «رادیو سنگ‌تاب» را راه‌اندازی کرد. او همچنین کتاب طنزی با عنوان «خام بدم پخته شدم بلکه پسندیده شدم» را نوشت. مرزبان پس از بازگشت به ایران در سال ۹۶ نیز کلاس‌های نویسندگی و فیلم‌نامه‌نویسی را برای جوانان تشکیل داد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید