هفت شهروند بهایی بازداشت شده با تامین وثیقه آزاد شدند

هفت تن از شهروندان بهایی که در آبان‌ماه سال جاری در شهرهای کرج و تبریز بازداشت شده بودند، با قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷، هفت از شهروندان بهایی که پیش‌تر در آبان‌ماه سال جاری در شهرهای کرج و تبریز بازداشت شده بودند، با تامین قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

«پروان معنوی»، «الهام سلمانزاده» از شهروندان بهایی ساکن کرج و «شبنم عیسی‌خانی»، «مونیکا علیزاده (اقدسی)»، «شبنم عیسی خانی»، «خیرالله بخشی»، «شهریار خداپناه» و «کامبیز میثاقی» دیگر شهروندان بهایی ساکن تبریز هستند که اسامی آنان به تایید کمپین درآمده است.

موج جدید محکومیت و بازداشت بهاییان در ایران

دو تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز آزاد شدند

آزادی دو شهروند بهایی ساکن شیراز با قید وثیقه

آزار سیستماتیک شهروندان بهایی در کشور، طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

پیش‌تر، مرتضی اسماعیل‌پور، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بهاییان گفته‌بود: «بازداشت‌های دسته جمعی و گسترده‌ای علیه بهاییان در کشور صورت گرفته و در هفته‌های اخیر دست‌کم صد نفر بازداشت‌ شده‌اند و در ادامه بازداشت و آزار سیستماتیک شهروندان بهایی در کشور، طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر، شاهد افزایش موج بازداشت‌ها بوده‌ایم.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

مطالب مرتبط:

• محکومیت یک شهروند بهایی به ۱۱ سال زندان
• مرتضی اسماعیل‌پور: “نزدیک به صد شهروند بهایی طی ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند”
• وضعیت نامناسب جسمانی علی احمدی، شهروند بهایی در بازداشتگاه اطلاعات
• دو شهروند بهایی در کرج بازداشت شدند
نقض سیتماتیک حقوق شهروندان بهایی در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید