دادگاه ابراهیم نوری و جعفر رستمی برگزار شد

جلسه محاکمه ابراهیم نوری و جعفر رستمی، دو فعال ترک (آذربایجانی)، روز گذشته در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷،  جلسه رسیدگی به پرونده ابراهیم نوری و جعفر رستمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده به اتهام ”فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” به‌صورت جداگانه برگزار شد.

یک منبع آگاه در رابطه با برگزاری جلسه دادگاه ابراهیم نوری به گزارشگر کمپین گفت: «در جلسه دادرسی اول، ابراهیم نوری که از شهریور امسال در حال سپری کردن حکم ۶ ماه حبس تعزیری خود دربند ۷ زندان اوین است، دفاعیات خود را به زبان ترکی تقدیم دادگاه کرد. اقدامی که ابتدا واکنش تعجب‌آمیز قاضی و معاون دادستان را به همراه آورده و در ادامه که درخواست نوشتن دفاعیات به زبان فارسی نیز صورت گرفت؛ با عدم موافقت این فعال آذربایجانی، دفاعیات ترکی ضمیمه پرونده شد.»

این منبع در ادامه افزود: «در پایان  جلسه دادگاه، قاضی احمدزاده اعلام کرده که جهت صدور آزادی موقت در این پرونده، در صورت آمادگی برای تودیع، دادگاه حاضر به پذیرش وثیقه نیز است که ابراهیم نوری هم در واکنش به این مسئله بیان داشته که تمایلی برای تودیع وثیقه در این پرونده را ندارد.»

این منبع آگاه در رابطه با برگزاری جلسه دادگاه جعفر رستمی نیز گفت: «جعفر رستمی  دیگر فعال فراخوانده شده به این دادگاه که با تودیع وثیقه، موقتاً در آزادی بسر می‌برد، بلافاصله پس از اتمام جلسه رسیدگی به اتهام نوری، با اتهامی مشابه مورد محاکمه قرار گرفت.»

این منبع افزود: «در این جلسه دادگاهی هم که ظن نوشتن دفاعیات به زبان ترکی از سوی او نیز می‌رفت، محاکمه به‌صورت سؤال و جواب جریان پیداکرد و دفاعیات شفاهی آقای رستمی توسط منشی دادگاه ثبت  شد.»

ابراهیم‌نوری و جعفر رستمی ۱۱ تیرماه امسال به ظن شرکت در تجمعات قلعه بابک در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین تهران منتقل شدند.

کمپین پیش تر طی گزارشی از برگزاری دادگاه این دو فعال ترک آذربایجانی در روز دوشنبه ۲۶ آذر، خبر داده بود.

روز یکشنبه ۱٨ آذرماه ۱۳۹۷، ابراهیم نوری به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل و کیفرخواست صادره برای وی قرائت شد. ”فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ” یکی از اتهاماتی است که در این پرونده عنوان‌شده‌اند.

صبح روز سه‌شنبه ۶ شهریورماه ۱۳۹۷ ابراهیم نوری طی تماسی تلفنی با خانواده خود، از انتقالش به قرنطینه زندان اوین و صدور قرار وثیقه ۱۲۰ میلیونی تومانی در رابطه با پرونده جدیدش خبر داد بود که به نیابت از دادگستری شهرستان اهر جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری بابت پرونده تبلیغ علیه نظام در سال ۹۵ پس از ۵۵ روز بازداشت به بند قرنطینه و سپس به بند چهار این زندان جهت تحمل حبس منتقل شد.

این فعال مدنی به دلیل حضور در تجمع اعتراضی در روز منتهی به آخرین جمعه ماه رمضان سال ۹۵ بازداشت و در شعبه ۱ دادگاه کیفری اهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام” محاکمه و به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ابراهیم نوری متولد ۱۳۷۰، دانش‌آموخته مترجمی زبان انگلیسی و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اهر از سال ۱۳۸۴ بارها از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به حبس محکوم‌شده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ی روز شنبه ۲۰ مرداد۹۷ از مقامات ایران خواست که فورا و بدون قید و شرط زندانی عقیدتی ابراهیم نوری و سایر کسانی که به دلیل شرکت در تجمعات فرهنگی اقلیت ترک آذربایجانی زندانی شده‌اند، را آزاد کنند.

بیشتر بخوانید:

ابراهیم نوری به بند ۷ زندان اوین منتقل

ابراهیم نوری؛ فعال مدنی جهت اجرای حکم حبس به قرنطینه زندان اوین منتقل شد

ادامه بازداشت، احضار و سرکوب فعالین مدنی ترک، دست کم ۶۰ تن در آستانه گردهمایی قلعه بابک بازداشت شدند

جلسه رسیدگی به اتهامات ابراهیم نوری و جعفر رستمی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید