دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا خندان و فرهاد میثمی برگزار شد

روز جاری، جلسه رسیدگی به اتهامات رضا خندان و فرهاد میثمی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد مقیمی، وکیل مدافع رضا خندان و فرهاد میثمی، از برگزاری غیرعلنی جلسه رسیدگی به اتهامات موکلانش، طی روز جاری، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، خبر داد.

محمد مقیمی، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه، در تایید این خبر به کمپین گفت: «جلسه رسیدگی به اتهامات دو موکلم آقایان رضا خندان و دکتر فرهاد میثمی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی بصورت غیرعلنی برگزار شد. روال عادی پرونده طی شد. اتهامات تفهیم شد و البته ما هم دفاعیات خود را ارایه دادیم و در آخر، دادگاه ختم رسیدگی به پرونده را اعلام کرد. بنابراین ما منتظر هستیم که ظرف مهلت قانونی، رای دادگاه صادر شود».

آقای مقیمی افزود: «هر دو موکل من امروز در این جلسه حاضر شدند، اما حال آقای میثمی به دلیل تداوم اعتصاب غذا اصلا مساعد نیست و شرایط جسمی خوبی ندارد».

فرهاد میثمی، فعال مدنی، معلم و پزشک محبوس در زندان اوین و از مخالفان حجاب اجباری، از دهم مردادماه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و محمد مقیمی، در خصوص آخرین ملاقاتش با او گفته بود: «یک‌شنبه بیست و پنجم آذر ماه با موکلم دکتر فرهاد میثمی در زندان ملاقات کردم و در خصوص جلسه رسیدگی به اتهامات ایشان که در تاریخ بیست و هشتم آذر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار می‌گردد و نحوه دفاع گفتگو کردیم».

محمد مقیمی، وکیل مدافع فرهاد میثمی و رضا خندان، یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷، طی یادداشتی از ممانعت قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برای حضورش در دادگاه خبر داده‌بود.

گفتنی است، پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا، بازداشت فرهاد میثمی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری‌اش شده‌بود.

این وزارتخانه روز جمعه ۱۶ آذرماه در پیامی توییتری در خصوص فرهاد میثمی، فعال مدنی نوشته‌بود: «ایالات متحده بازداشت خودسرانه دکتر فرهاد میثمی را محکوم می‌کند. ما عمیقا نگران وضعیت سلامت رو به وخامت وی هستیم و از رژیم ایران می‌خواهیم او را فورا آزاد کند.»

فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی، نهم مردادماه بازداشت شد و یک روز پس از بازداشتش از دهم مردادماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده‌بود، دست به اعتصاب غذا زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده است. وی متهم به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت”، “تبلیغ بر علیه نظام” و “توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام” شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

او چهارشنبه ۴ مهرماه با توسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شد.

از دیگر خواسته‌های آقای میثمی صدور قرار منع تعقیب برای رضا خندان، همسر نسرین ستوده است.

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، نیز پس از احضار و تهدید تلفنی، صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور۹۷، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در مقابل منزل شخصی‌اش بازداشت شده است.

گفتنی است، رضا خندان پیش از بازداشت و در شامگاه ۱۲ شهریورماه خبر از احضار و تهدید تلفنی خود داده و در فیس‌بوک شخصی‌اش نوشته‌بود: «شخصی امروز با موبایل‌ام تماس گرفت و گفت که از وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد. او گفت که باید فردا به آنجا بروم.»

برای رضا خندان، از سوی شعبه ۷ دادسرای اوین، قرار وثیقه‌ی سنگین ۷۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود و اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه به وی تفهیم شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت رضا خندان، همسر وکیل برجسته حقوق بشر نسرین ستوده، گفت: «مقامات ایران ابتدا نسرین ستوده را با اتهامات واهی زندانی کرده‌اند، سپس دوستان و خانواده اش را مورد آزار و اذیت و ارعاب و تهدید قرار داده‌اند و حالا هم همسرش را بازداشت کرده‌اند. این اقدامات بی رحمانه نشان ‌می‌دهد که مقامات ایران تا چه اندازه عزم خود را جزم کرده‌اند که صدای وکلا و مدافعان حقوق بشر را خفه کنند و حتی خانواده های آنها را هدف قرار دهند.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید