حکم اعدام یک کودک-مجرم در دیوان عالی کشور تایید شد

حکم یک کودک-مجرم که به اتهام قتل در سن ۱۴ سالگی به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

به گزارش روزنامه ایران، حکم مهرداد که به اتهام قتل در سن ۱۴ سالگی به اعدام محکوم شده بود در دیوان عالی کشور به تایید رسید. مهرداد در نخستین بازجویی‌ها گفته بود که پس از شرکت در یک جشن تولد، از سوی فردی به نام سهیل مورد تعرض قرار گرفته و سهیل موضوع را برای دوستانش بازگو کرده و آبروی او را برده است. به همین دلیل مهرداد نیز که به افسردگی مبتلا شده بود به فکر انتقام جویی افتاده است.

مهرداد در اظهاراتش گفت: “بعد از چند روز که از جشن تولد گذشته بود، سهیل با من تماس گرفت تا برای دیدنش به پارک بروم. آنجا با وی درگیر شدم و با دو تسمه گردنش را محکم بستم تا جان سپرد. پس از آن جنازه‌اش را پشت شمشادها پنهان کردم و به خانه رفتم و از پدرم کمک خواستم. اما وقتی متوجه شدم که پدرم قصد دارد من را به پلیس معرفی کند، فوراً خانه را ترک کردم و به سراغ پوریا رفتم و به همراه او که از کل ماجرا باخبر بود به پارک رفتیم تا جنازه را با استفاده از یک کیسه خواب به خارج از شهر منتقل کنیم که همان موقع پلیس آمد و ناچار به فرار شدیم. من قبول دارم مرتکب قتل شده‌ام و خودم را مستحق مرگ می‌دانم”.

در جلسه دادگاه پس از اظهارات متهم، وکیل اولیای دم ضمن رد ادعاهای مهرداد گفت: “او دروغ می‌گوید که قربانی او را آزار داده است. با این ترفند به‌دنبال فرار از قصاص است. او از کودکی بچه شروری بوده و بارها با استفاده از چاقو و سلاح سرد با دوستانش درگیر شده است”.

مهرداد پیشتر در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به علت اینکه در هنگام وقوع قتل تنها ۱۴ سال سن داشته از قصاص (اعدام) معاف و به پرداخت دیه و زندان محکوم شده بود. اما این حکم با اعتراض اولیای دم به دیوان عالی کشور ارجاع شد و در آنجا مورد تأیید قرار گرفت. پس از آن پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران رفت و متهم ادعای مهدورالدم بودن قربانی را مطرح کرد که مورد پذیرش قضات قرار گرفت و دوباره از قصاص گریخت.

اما این بار نیز با اعتراض اولیای دم، حکم صادره به دیوان عالی کشور ارجاع شد و در آنجا مورد نقض قرار گرفت. پرونده مهرداد اینبار به شعبه پنجم دادگاه کیفری تهران ارجاع شد تا برای سومین بار مورد بررسی قرار بگیرد. در این شعبه برای مهرداد حکم قصاص نفس (اعدام) صادر شد که این حکم از سوی قضات دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.

ایران جزو معدود کشورهایی در جهان به حساب می‌آید که همچنان برای جرایمی که در کودکی اتفاق افتاده حکم اعدام به اجرا در می‌آورد. این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود. با این حال، در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک-مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در سال جاری نیز دست‌کم شش کودک‌مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید