گزارشی از وضعیت یک زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان

حکم ۱۵ سال حبس عبدالحمید میر بلوچ زهی، زندان محبوس دربند یک زندان زاهدان با اعمال فشار از سوی دستگاه‌های امنیتی به اعدام تبدیل شد.

به اساس گزارش منابع آگاه به کمپین فعالین بلوچ، عبدالحمید میر بلوچ زهی، فرزند داد رحیم معروف به چمان در تاریخ ۷ آذر ۹۴، از سوی مأموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد. این زندانی بلوچ  ابتدا  از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس محکوم  و  با فشار اداره اطلاعات سپاه این حکم در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ به اعدام تبدیل شد.

یک منبع مطلع در رابطه با تغییر حکم این زندانی گفت: “ابتدا قاضی پرونده حکم ۱۵ سال حبس صادر کرده بود که با فشار و اعتراض اطلاعات سپاه، حکم ۱۵ سال عبدالحمید میر بلوچزهی باطل و برای نامبرده حکم اعدام در نظر گرفته شد.”

این منبع در ادامه افزود: “اطلاعات سپاه که تنها به اعترافاتی که از طریق شکنجه اخذ می‌شود استناد می‌کند، اصرار  بر این موضوع دارد که عبدالحمید یک پاسدار را در مهرستان به قتل رسانده است و باید اعدام شود، در حالی که همه می‌دانند که او بی‌گناه است”.

این منبع در پایان گفت: “با  وجود پیگیری‌های مکرر خانواده  و مراجعه به ارگانهای مختلف، و وساطت ریش‌سفیدان و حتی گرفتن وکیل در دادگاه تجدیدنظر،  تاکنون هیچ نتیجه در تغییر حکم صادره صورت نگرفته است”.

لازم به ذکر است پرونده فعالان بلوچی که از سوی نهادهای امنیتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، معمولاً  با احکام سنگین  و غیرقابل تجدیدنظر ی روبرو می‌شوند که حتی در صورت اثبات بی‌گناهی از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی این افراد برای آزادی باید وثیقه‌های مالی هنگفتی پرداخت کنند که اکثر زندانیان توانایی پرداخت آن را ندارند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید