شیوا گنجی؛ “مورد بدترین توهین‌ها و تحت شدیدترین فشارهای روحی قرار گرفتم”

شیوا گنجی، فعال حقوق زنان، در یادداشتی از توهین‌ها و فشارهایی که توسط بازجویان در حین بازجویی بر او اعمال می‌شد، نوشته و به کمپین “من هم شکنجه شدم”، پیوست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پس از انتشار خبر شکنجه اسماعیل بخشی در شبکه‌های اجتماعی، شمار زیادی از فعالان مدنی و رسانه‌های حقوق بشری، این حرکت او را “تحسین برانگیز” خوانده و برخی زندانیان سیاسی یا خانواده‌هایشان با نوشتن یادداشت‌هایی با عنوان “من هم شکنجه شدم”، از اعمال شکنجه‌هایی که در زمان بازجویی به آن‌ها و نزدیکانشان شده‌، خبر داده‌اند.

شیوا گنجی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار مقیم آمریکا هم در یادداشتی، از فشارهای روانی و توهین‌هایی که در زمان بازداشتش به او شده، خبر داد. او نوشته‌است: «اسفند ۱۳۹۱ و فروردین ۱۳۹۲ سه بار توسط مامور نگهبانی اداره اطلاعات سنندج مورد بازدید بدنی قرار گرفتم، بارها توسط بازجویم مورد بدترین توهین‌ها قرار گرفتم، کتک خوردم و تحت شدیدترین فشارهای روحی بودم، بارها تهدید به تجاوز و شکنجه شدم».

خانم گنجی، در ادامه این مطلب می‌گوید: «هنوز هم بعد از ۶ سال زنگ تلفن برایم عذاب‌آور و یادآوری دوران بازجویی‌ام کابوسی بی‌پایان است، با بی‌شرمانه‌ترین پیشنهادها از طرف بازجویم که شخصی به نام علی‌زاده بود روبرو شدم. او در دوران بازجویی، بارها و بارها تن و بدن من را لمس کرد، اگر این‌ها شکنجه نیست، پس چیست؟»

شیوا گنجی در انتها اشاره می‌کند؛ “جرم من تنها روزنامه‌نگاری بود، جرم من دفاع از زنان سرزمین بود.”

متن کامل نامه شیوا گنجی، فعال حقوق زنان را بخوانید:

“اسفند ۱۳۹۱ و فروردین ۱۳۹۲ سه بار توسط مامور نگهبانی اداره اطلاعات سنندج مورد بازدید بدنی قرار گرفتم، بارها توسط بازجویم مورد بدترین توهین‌ها قرار گرفتم، کتک خوردم و تحت شدیدترین فشارهای روحی بودم، بارها تهدید به تجاوز و شکنجه شدم. هنوز هم بعد از ۶ سال زنگ تلفن برایم عذاب‌آور و یادآوری دوران بازجویی‌ام کابوسی بی‌پایان است، با بی‌شرمانه‌ترین پیشنهادها از طرف بازجویم که شخصی به نام علی‌زاده بود روبرو شدم که در دوران بازجویی، بارها و بارها تن و بدن من را لمس کرد، اگر این‌ها شکنجه نیست، پس چیست؟
در نهایت اردیبهشت ۱۳۹۲ مجبور به ترک ایران شدم. اما هیچ وقت سکوت نکردم و هرگز سکوت نمی‌کنم، مقاوم‌تر از همیشه، هر روز استوارتر از روز گذشته براندازم و صدای تمام رفقایی دربند و اعدامیم هستم.
جرم من روزنامه‌نگاری بود.
جرم من دفاع از زنان سرزمین بود.

«شیوا گنجی»”

لازم به توضیح است؛ اسماعیل بخشی، از کارگران بازداشتی هفت تپه که روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده‌بود، در نامه‌ای از اعمال شکنجه و ضرب و جرحش توسط بازجویان در طول روند دادرسی خبر داده و وزیر اطلاعات را به یک مناظره در برنامه‌ی زنده تلویزیونی دعوت کرد.

متن نامه اسماعیل بخشی را از اینجا بخوانید.

گفتنی است، طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های دولتی خبر دادند که علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اسماعیل بخشی دیداری داشته و محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران با استناد به گزارش وزارت اطلاعات این کشور گفته است که اسماعیل بخشی کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه از سوی وزارت اطلاعات شکنجه نشده و “حق وزارت اطلاعات و نظام است که از این شخص به دلیل اظهاراتش شکایت شود”.

این در حالی است که اسماعیل بخشی، ادعای مقامات ایرانی مبنی بر دعوت از او برای انجام تحقیقات در مورد شکنجه شدنش را تکذیب کرده و در حساب اینستاگرام خود نوشته‌است: «اینجانب تا این لحظه با هیچ گروه تحقیقی چه از طرف دولت، مجلس و قوه قضاییه در رابطه با پرونده‌ی شکنجه‌ام هیچ گفتگویی نداشته و حرف‌های مرا نشنیده‌اند. حرفی ندارم فقط دروغ نگویید.»

سپیده قلیان، فعال مدنی اهل اهواز و از بازداشت‌شدگان اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه که روز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌، نیز از جمله کسانی است که گفته، حاضر است تا از آنچه در طول مدت بازداشت بر او و اسماعیل بخشی، گذشته در “دادگاهی عادلانه” و در خصوص شکنجه‌هایی که شده‌اند، شهادت بدهد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید