سیستان و بلوچستان؛ روزنامه‌ «روچ» به زبان بلوچی در ایران منتشر خواهد شد

روزنامه «روچ» به زبان بلوچی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از هفته آینده در استان سیستان و بلوچستان این کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

روزنامه «روچ» به دو زبان بلوچی و فارسی پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از اول بهمن ماه امسال و در سالگرد تولد ابوالقاسم شاعر نامی فرودسی در سطح استان سیستان و بلوچستان این کشور منتشر خواهد شد.

محمود براهویی سردبیر روزنامه «روچ» در مصاحبه با خبرنگار آناتولی گفته است:”روزنامه جدیدی را که قرار است منتشر کنیم “روچ”؛ به معنی روز، نام دارد. آن را به‌صورت روزانه و مرتب با محتوی تولیدی منتشر خواهیم کرد. فعالیت روچ در زادروز ابوالقاسم فروسی آغاز خواهد شد”.

در ادامه صحبت خود درباره فعالیت نشریات بلوچی در ایران گفته است: “اولین روزنامه بلوچی «روزدرآ» بود که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ منتشر می‌شد؛ بعد از انتشار هفته‌نامه “مرز پرگهر” بنده مجوز بخش زبان بلوچی برای آن را نیز گرفته و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ منتشر کردم بعدها چند نشریه دیگر برای انتشار به دو زبان فارسی و بلوچی از دولت مجوز گرفتند. البته برخی اصلا منتشر نشدند و چند نشر دیگر نیز به صورت نامنظم منتشر می‌شدند. سردبیر اکثر این نشریات نیز خودم بوده ام”.

آقای براهویی، روزنامه نگار باسابقه بلوچ درباره میزان نشریات در استان بلوچستان گفته است که تعداد نشریات بلوچی نسبت به زبان‌های دیگر بسیار کم است. برای مثال، در کردستان حدود ۱۸۰ مجوز فارسی-کردی و در دو استان آذربایجان غربی و شرقی تقریبا ۴۹۰ مجوز آذری-فارسی وجود دارد، ولی ما تنها حدود چهار تا پنج مجور نشریات بلوچی داریم که به دلایل مشکلات مالی نامنظم فعالیت می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید