سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت/ مرگ ششمین کولبر بر اثر سرما در سال جاری

امیر طاهری، کولبر جوان اهل چالدران ، روز دوشنبه براثر سرما و ایست قلبی در ارتفاعات مرزی جان باخت. در سال جاری پنج شهروند دیگر در حین کولبری در ارتفاعات مرزی، براثر سرما جان خود را ازدست‌داده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۷، یک کولبر جوان به نام امیر طاهری از اهالی روستای گرگره از توابع شهرستان چالدران، حین کولبری در ارتفاعات مرزی، براثر سرما جان خود را از دست داد.

گزارش‌شده است که جسد این کولبر توسط نیروهای ارتش ترکیه به شهر وان در ترکیه منتقل و سپس به مرز بازرگان به چالدران بازگردانده شده است.

امیرطاهری ششمین کولبر است که در سال جاری در حین کولبری براثر سرما جان خود را ازدست‌داده است. پیش‌از این زانیار عزیز زاده، مظفر حسینی، سالار تنهایی، یوسف (زانیار) محمدی اصل و ایوب امینی به دلیل سرما و ایست قلبی جان خود را از دست‌داده بودند.

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است،سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند. کالاهایی که از ایران به آن طرف مرزها توسط کولبران منتقل می شود انواع سوخت چون گالن‌های بنزین و گازویییل، خشکبار و برخی تولیدات داخلی است اما آنچه کولبران به ایران منتقل می‌کنند بیشتر «لوازم خانگی» از جمله تلویزیون و یخچال و برخی کالاهای خارجی دیگر است.

بیشتر بخوانید:

مرگ دو کولبر در استان آذربایجان غربی بر اثر سرما و عبور از رودخانه

سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت/ مرگ چهارمین کولبر کُرد بر اثر سرما در سال جاری

سرما در ارتفاعات مرزی جان یک کولبر را گرفت

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید