۴۵ روز اعتصاب غذا در قرچک ورامین: بسمه الجبوری در آستانه مرگ است

۴۵ روز از اعتصاب غذای «بسمه الجبوری» زنی عراقی که حکم ۵ سال زندان خود را در زندان شهر ری موسوم به قرچک ورامین می‌گذراند، گذشت. اکنون او در آستانه مرگ قرار گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علایم حیاتی «بسمه الجبوری» رو به کاهش است و هر لحظه خطر مرگ وی را تهدید می‌کند. فشار خون پایین، تب و لرز و کاهش شدید وزن، نبود امکانات درمانی، عدم رسیدگی پزشکی و بی‌تفاوتی مسوولان زندان قرچک به خواسته‌های این زندانی زن، او را در وضعیت وخیم جسمی قرار داده است.

این زن عراقی محبوس در زندان قرچک ورامین، از بیماری‌های قلبی و کلیوی رنج می‌برد و گفته شده او در ۱۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۴، در اعتراض به “شرایط نامناسب زندان قرچک”، “نبود رسیدگی پزشکی و عدم درمان وی”، “سرباز زدن مسوولان ایرانی به استرداد وی به دولت عراق” و نیز “پیگیری نکردن پرونده وی” دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

پیش‌تر «آتنا فرقدانی» زندانی سیاسی در بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به دلیل اعتراض به شرایط غیرانسانی نگه‌داری همه زندانیان زن در زندان قرچک ورامین، اعتراض به روند انتقال زندانیان سیاسی از جمله انتقال «نگار حائری»، «حکیمه شکری»، «رویا صابری‌نژاد» و «بسمه جبوری» به زندان قرچک ورامین و هم‌چنین اعتراض به انتقال غیرقانونی خودش به زندان قرچک دست به اعتصاب غذا زده بود.

«بسمه الجبوری» نزدیک به ۴۰ ساله است و دو فرزند دارد. او در زمانی که هواپیمایش در سال ۱۳۹۰ در تهران به زمین نشست، توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در فرودگاه بازداشت و روانه زندان شد.

«بسمه الجبوری» بعدها در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «قاضی صلواتی» به اتهام “جاسوسی برای کشور آمریکا از طریق سفارت این کشور در عراق” به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.

«فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» نیز در گزارشی از وضعیت این زندانی تبعه عراق نوشته: “جعفری دولت‌آبادی که او را به زندان قرچک ورامین تبعید نموده است، از پذیرفتن خواست‌های به حق وی خودداری می‌کند و این مساله جان این زن زندانی را در معرض خطر مرگ قرار داده است.”

در ادامه این گزارش آمده: “او نائب مدیر هتل معروف منصور میلیا بغداد بوده که در نزدیکی سفارت ایران در عراق قرار دارد. یکی از ماموران اطلاعات سپاه تروریستی قدس به نام محمدرضا قربانیان که تحت پوشش دیپلمات در سفارت ایران کار می‌کرد رابطه عاشقانه با وی برقرار نمود. خانم بسمه جبوری که یکی از فرزندانش سخت مریض بود و نیاز به درمان داشت و در عراق گویا شرایط درمان مهیا نبود، مامور اطلاعات سپاه تروریستی قدس به او قول داد که به ایران برود و به او کمک خواهد کرد که فرزندش تحت معالجات پزشکی قرار گیرد. خانم جبوری در سال ۱۳۹۰ از طریق هوایی وارد فرودگاه موسوم به خمینی شد در آنجا بلافاصله توسط مامورین وزارت اطلاعات که منتظر او بودند دستگیر و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد.”

«العربیه.نت فارسی» نیز در گزارشی از این زن عراقی نوشته: “فرزندان خانم الجبوری از ارتباط او با این دیپلمات اطلاعی ندارند و او به شکلی مخفیانه به این رابطه ادامه داده بود. به گفته ”بسمه” چندی پس از این رابطه، محمدرضا قربانی از او می‌خواهد که برای زیارت و سیاحت، به ایران برود. اما بسمه در بدو ورود به ایران در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بازداشت و در مراحل بازجویی، متهم به جاسوسی می‌شود. سرانجام پس از محاکمه بسمه الجبوری به ۵ سال زندان محکوم می شود. در این ماجرا، یکی از کارمندان فرودگاه که به خواست محمدرضا قربانی قرار بود از بسمه استقبال کند، از مقام‌های فرودگاه سراغ او را می‌گیرد اما خود گرفتار می‌شود. این کارمند فرودگاه دستگیر و مدتی را در زندان می‌گذراند اما پس از چندی آزاد می‌شود.”

گفته شده «بسمه الجبوری» پس از تحمل ۸ ماه شکنجه‌های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او پس از ۲۶ ماه به زندان قرچک ورامین منتقل می‌شود و اکنون ۱۹ ماه است که در این زندان نگهداری می‌شود.

گزارش‌هایی نیز از تهدید به تجاوز به این زن عراقی در حبس از سوی بازجویان اطلاعات مطرح شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید