اتهام واهی رابطه نامشروع برای یک وکیل و موکلش: «تو را به خدا به همه بگویید فقط دست دادم، هیچ رابطه‌ای نبوده»

یک منبع نزدیک به خانواده محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی، زندانی سیاسی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت خانواده این وکیل، صبح روز دوشنبه ۲۵ خردادماه با مراجعه به شعبه چهارم دادسرای زندان اوین، ۲۰ میلیون تومان قرار وثیقه صادر شده برای این وکیل را پرداخت کرده و اکنون طبق قول مسولان منتظر آزادی او هستند. طبق گفته مسوولان پس از اخذ وثیقه، آقای مقیمی باید روز ۲۶ خردادماه آزاد شود.

محمد مقیمی صبح روز شنبه ۲۳ خرداد ماه به دلیل دست دادن به موکلش، خانم آتنا فرقدانی در زمان ملاقات در زندان اوین بازداشت و روانه زندان رجایی شهر کرج شد.

دلیل بازداشت این وکیل دادگستری “روابط نامشروع غیر زنا” از طریق دست دادن با موکل در زمان ملاقات عنوان شده است. پس از بازداشت، قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی برای او صادر شد. بازداشت این وکیل در حالی صورت می گیرد که هنوز او لایحه تجدید نظر خود را در اعتراض به حکم موکلش، خانم فرقدانی به دادگاه ارائه نکرده بود و آن روز قرار بود در ملاقات با موکلش لایحه را تنظیم نهایی کند.

از سوی دیگر یکی از نزدیکان آتنا فرقدانی، زندانی سیاسی به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «یک روز پس از این اتفاق خانواده او با آتنا در زندان ملاقات داشتند. آتنا حالش به شدت بد بوده و اصلا تمرکز نداشته است. تمام مدت به خانواده اش التماس می کرده که “تو را خدا به همه بگوید من فقط دست دادم و هیچ رابطه ای در کار نبوده است.”»

این منبع به کمپین گفت: «آتنا وقتی وکیلش را دیده، هیجان زده شده و دستش را برده جلو، وکیل هم به او دست داده است. این اتفاق در حضور دو مامور دیگر که در اتاق بودند افتاده است. بعد همانجا هم آتنا عذرخواهی می کند و می گوید ببخشید من یه لحظه هیجان زده شدم و نفهمیدم که نباید این کار را انجام بدهم اما متاسفانه مامور کوتاه نیامده و او را به بند برده و آقای مقیمی را همانجا بازداشت کرده است.»

این منبع نزدیک به آتنا فرقدانی با بیان اینکه این زندانی یک روز بعد از این اتفاق در روز یکشنبه ۲۴ خرداد ماه به دادسرای اوین منتقل شده، گفت:‌ «متاسفانه آتنا آنقدر حالش بد بوده که در زمان ملاقات به خانواده اش درست نگفته که چه اتفاقی در دادسرا افتاده است. فقط گفته که در آنجا به او گفتند متهم به رابطه نامشروع غیرزنا است.»

این منبع در ادامه گفت: «اما آخر دست دادن کجا، رابطه نامشروع کجا. با این حرف نه تنها با آبروی دو نفر بلکه با آبروی دو خانواده بازی می شود. آخر چطور می توان دست دادن را به رابطه نامشروع تعریف کرد! واقعا غیرمنصفانه است. بعضی از خبرگزاری های داخلی هم این حرف را دست آویز خبرهایشان قرار دادند و ما را بیشتر ناراحت کردند. این خبرگزاری ها با آبروی ما و آبروی آقای مقیمی بازی کردند.»

این منبع با اشاره به اینکه آنها امیدوار بودند حکم سنگین ۱۲ سال و ۹ ماه زندان آتنا فرقدانی در دادگاه تجدید نظر شکسته شود به کمپین گفت: «ما امیدوار بودیم که در دادگاه تجدید نظر این حکم سنگین شکسته شود اما حالا با این اتفاق جدید معلوم نیست چه می شود. اما اگر این قضیه بزرگ شود و روی حکم تاثیر بگذارد و مجازات های اضافی برای آتنا بیاورد خانواده او مسلما اعاده حیثت می کنند. مگر آخر می شود رابطه نامشروع با دست دادن یکسان تعریف شود.»

پیش از این در تاریخ ۱۸ خرداد ماه، خبرگزاری فارس مدعی شد دلیل دستگیری آتنا فرقدانی و حکم سنگینش نقاشی های او نیست بلکه ارتباطش با تشکیلات بهاییت است.

در این خبر نوشته شده است آتنا فرقدانی «پس از فتنه ۸۸ به بهانه ضدیت با نظام اسلامی وارد تشکیلات بهاییت» شده است. ادعای این خبر ارتباط او با محمد نوری زاد، زندانی سیاسی سابق است. در حالی خبرگزاری فارس این ادعا را مطرح کرده که از زمان بازداشت خانم فرقدانی تاکنون هیچگاه صحبتی از ارتباط او با بهاییان در میان نبود.

مستندات اتهامات او مواردی مانند به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس در صفحه فیسبوک عنوان شد که آنها را به شکل حیوان تصویر کرده است. همچنین نوشته‌های انتقادی دیگر خانم فرقدانی در صفحه فیسبوک، ملاقات با خانواده های زندانیان سیاسی و کشته شدگان کهریزک عنوان شد.

آتنا فرقدانی، فارغ اتحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک روز ۲۰ دی ماه ۱۳۹۳ بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد. او به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری، رییس جمهور، توهین به نمایندگان مجلس و توهین به ماموران بند ۲– الف سپاه در حین بازجویی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس در دادگاه تجدید نظر محکوم شد.

همچنین محمد مقیمی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۱ خردادماه با اظهار اینکه بخشی از مبنای اتهامات موکلش “نوشته های فیسبوکی او“ است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:«در قانون ما فعالیت در شبکه مجازی فیسبوک جرم شناخته نشده است و از آنجا که همیشه اصل بر آزادی انسان ها است بنابراین موکلم نباید به دلیل نوشته هایش در فیسبوک متهم شود. از سوی دیگر در جوامع دموکراتیک کشیدن کاریکاتور برای نقد قدرت پذیرفته شده است. موکل من هم یک هنرمند است که با کشیدن کاریکاتور افکارش را بیان می کرد و منظورش هم نقد صاحبان قدرت بود.»

منبع: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید