شیوع بیماری‌های ویروسی و قارچی در زندان زاهدان و بی‌تفاوتی مسوولین

بیماری‌های ویروسی و قارچی در میان زندانیان محبوس در زندان مرکزی زاهدان شیوع یافته و مسوولین نسبت به درمان زندانیان بیمار همچنان بی‌تفاوت هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در چند هفته اخیر بیماری‌های قارچی، طاسی و کچلی در میان زندانیان محبوس در بندهای ۳، ۵، ۷ و ۸ زندان مرکزی زاهدان شیوع یافته و رو به گسترش است.

تارنمای «فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران» در گزارشی نوشته است: “بیمارانی که به بهداری زندان برای پیشگیری و درمان مراجعه می‌کنند به آنها گفته شده است که به دلیل هزینه بالای درمان، بهداری زندان از درمان آنها ممانعت کرده و زندانیان می‌بایست جهت درمان هزینه آن را پرداخت کنند”.

هم‌اکنون در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان، بیش از ۲۰ نفر به بیماری قارچی، طاسی و کچلی مبتلا هستند که بیش‌تر آنها از جمله زندانیان کم سن و سال و جوان هستند.

از سوی دیگر بیماری ویروسی آبله مرغان، در بندهای مختلف زندان مرکزی زاهدان شیوع یافته و هر روز بر تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزوده می‌شود.

گفته شده تنها در بند ۳ در طی چند روز گذشته بالغ به ۴ زندانی به این بیماری ویروسی مبتلا شده‌اند.

یکی از زندانیان زندان مرکزی زاهدان در گفتکویی با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته: “بهداری زندان تاکنون هیچ اقدام پیشگیرانه و یا درمانی جهت درمان زندانیان بیمار انجام نداده و تنها پاسخی که به زندانیانان داده‌اند این بوده که ما بودجه نداریم و خودتان باید هزینه درمانتان را بپردازید.”

هم‌زمان با شیوع بیماری‌های ویروسی و قارچی در این زندان، وجود حشرات موذی مانند ساس در تمامی بندهای زندان رو به افزایش است. این حشره ناقل بیماری با نیش زدن باعث خارش و قرمز شدن پوست همراه با تورم و التهاب در محل نیش زدن می‌شود. رشد و نمو این حشرات موذی و ناقل بیماری، شرایط سختی را برای زندانیان ایجاد کرده و وضعیت سلامتی آنان را به خطر انداخته است.

از سوی دیگر غذای زندانیان به لحاظ کمی و کیفی بسیار پایین آمده و تنوع غذایی برای زندانیان وجود ندارد. برای نمونه از شروع ماه مذهبی رمضان، تمامی وعده‌های غذایی زندانیان “بادمجان” شده است.

همچنین با شروع ماه رمضان، زندانبانان با اخاذی از زندانیان اقدام به رنگ‌آمیزی سلول‌ها کرده‌اند و زندانیان مجبور شده‌اند تمام طول روز در گرمای طاقت‌فرسای تابسان در محوطه زندان بمانند.

پیش‌تر در یکشنبه شب ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، «عبدالواحد گمشادزهی» فرزند «میرمحمد» یکی از جوانان بیمار محبوس در زندان مرکزی زاهدان بر اثر سهل‌انگاری مسوولان در این زندان جان سپرد.

این جوان بلوچ از سه سال قبل به هنگام بازداشت و انتقال به اداره آگاهی سراوان، مورد “شکنجه‌های جسمی” قرار گرفته بود و با اصابت یک “جسم سخت به ناحیه سر” مصدوم شده بود.

پزشکان معالج نیز در خصوص تعلل در مراقبت‌های درمانی «عبدالواحد گمشادزهی» به مسوولان زندان زاهدان هشدار داده بودند، اما در نهایت در یکشنبه شب ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری، بهداری زندان از اعزام او به بیمارستان خودداری کرده و سرانجام به مرگ این جوان انجامید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید