جلسه محاکمه کورش زعیم در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

«کورش زعیم» عضو شورای مرکزی جبهه ملی، امروز شنبه ۱۳ تیرماه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «کورش زعیم» عضو شورای مرکزی جبهه ملی، امروز شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۴، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی دادگاهی شد.

منبع موثقی در مورد دادگاهی این فعال سیاسی گفت: “کورش زعیم به همراه وکیل خود گیتی پورفاضل حضور داشت و بعد از پاسخ به سئوالات دادگاه وکیل لایحه دفاعی را ارائه کرد، رای دادگاه اعلام نشده است.”

«کوروش زعیم» نویسنده، مترجم و از شوراى مرکزى و هیئت اجرایى جبهه ملى، پیش از این نیز سابقه بازداشت و احضارهای مکرر به مراجع قضایى را داشته است. در سال ۱۳۶۱، به علت فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی خود دستگیر و در بند انفرادی ۲۰۶ زندان اوین برای بیش از چهار ماه زندانی شد. پس از او دو برادرش به نام‌هایی سیامک زعیم از رهبران جنبش سربداران و بهرام زعیم (فعال دانشجویی) هم دستگیر شدند. سیامک در سال ۱۳۶۳ تیرباران شد و برادری دیگر، بهرام برای چهار سال و نیم زندانی شد. در سال ۱۳۷۹ به اتفاق آراء به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران انتخاب و در همان سال به عضویت هیئت اجرایی جبهه ملی و مسوول روابط عمومی برگزیده شد.

«کورش زعیم» در پلنوم ۱۳۸۲ جبهه ملی توسط مشترکین به عضویت در شورای مرکزی جبهه ملی ایران انتخاب و سپس به سمت مسوول روابط عمومی جبهه ملی ایران انتخاب گردید. همچنین او عضو بازنگری در اساسنامه جبهه ملی ایران در پلنوم فوق بود.

«کورش زعیم » در ۱۲ خرداد ۱۳۸۸، از مسوولیت خود در هیات اجرایی جبهه ملی ایران و روابط عمومی جبهه ملی ایران استعفا نمود. در سال ۱۳۸۸ همراه با شماری از فعالان سیاسی مانند داوود هرمیداس باوند، عیسی‌خان حاتمی، محمد ملکی، حشمت ا… طبرزدی و… به تشکیل همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران پرداخت و سمت دبیر سیاسی آن را به عهده دارد.

گفتنی است این فعال سیاسی در سال ۱۳۸۵، به علت مواضع سیاسی خود ۴۷ روز را در انفرادی بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین گذراند. در تیرماه سال ۱۳۸۸، پس از اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) ۹۱ روز در انفرادی بند ۲۰۹ اوین زندانی و در بهمن سال ۱۳۸۹، در آستانه اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، به علت مصاحبه‌های انتقادآمیز خود ۲۷ روز دیگر را نیز در انفرادی بند ۲۰۹ اوین زندانی شد.

شعبهٔ ۱۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به ریاست قاضی ماشاءالله احمدزاده، کورش زعیم را به دلیل «اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمیع پرونده‌های دستگیری و زندان در سال‌های ۱۳۶۱، ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ در فروردین ماه ۱۳۹۱، به سه سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم کرد که «نظر به کهولت سن متهم» این حبس به مدت پنج سال تعلیق شده‌است.

korosh zaeem-kampain.info2 korosh zaeem-kampain.info3

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید