اعمال فشار وزارت اطلاعات بر خانواده احسان فتاحی فعال مذهبی کُرد در کرمانشاه

«احسان فتاحی» فعال اهل سنت کرمانشاهی که اوایل سال جاری، در پی تهدید عوامل امنیتی از ایران خارج شده، خبر از اعمال فشار نیروهای امنیتی اطلاعات کرمانشاه بر خانواده‌اش داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فعال حقوق کُرد و اهل سنت، از ترس خطر جانی و دستگیری مجدد، در ۱۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۴، ایران را ترک کرد و از یکی سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی درخواست پناهندگی داد. به دنبال آن فشار نیروهای امنیتی بر خانواده وی تشدید شد.

«احسان فتاحی» در این باره به کمپین گفته: “ماموران امنیتی برای بازگرداندن و تحویل من به نهادهای امنیتی، خانواده‌ام را تحت فشار گذاشته‌اند. آنها در ۲۳ تیرماه امسال به خانه برادرم ریخته‌اند و به بهانه ارتباط با من و شبکه‌های خبری و اطلاع‌رسانی درباره من، او را بازداشت کرده‌اند.”

این فعال اهل سنت ۲۵ ساله متولد کرمانشاه و فارغ‌التحصیل رشته برق و همچنین رشته ادبیات عرب و فقه شافعی است. او نویسنده چندین کتاب دینی، تاریخی و علمی است. کتاب‌های «قلم‌ها را نشکنید، بگذارید بنویسند»، «عائلە هدایت در توحید» و «محمد مهدی از دیدگاە اهل سنت» از جمله تالیفات او است.

گفته شده این فعال مذهبی، از دانشگاه‌هایی همچون «صنعتی شریف تهران»، «علوم پزشکی بقیه‌الله تهران» و «آزاد اسلامی کردستان»، مجوز قبولی، ورود و امکان ادامه تحصیلات عالی را داشته است، که به دستور وزارت اطلاعات از ادامە تحصیل وی ممانعت به عمل آمدە است.

«احسان فتاحی» به دلیل دفاع از اقلیت اتنیکی کُرد و جوامع اقلیت مذهبی اهل سنت، بارها از سوی نهادهای امنیتی مورد آزار و اذیت جسمی و روانی قرار گرفتە و در جریان بازداشت، بازجویی و احضاریە‌های مکرر، در مجموع ١٧ ماە را در «بازداشتگاە ادارە اطلاعات» در «میدان سپاە کرمانشاە» بە سر بردە است.

این فعال مذهبی ضمن اعتراض به ممانعت از ادامه تحصیل درباره تلاش‌هایش به کمپین می‌گوید: “من به آنها اعتراض کردم. دستگیرم کردند و چندین بار به دلیل نوشتن کتاب به اداره اطلاعات کرمانشاه فراخوانده شدم . در دانشگاه بروجرد نیز به دلیل دفاع از وضعیت حقوق بشر کُردها، بلافاصله بازداشت و برای مدت دو ماه در بازداشتگاه اطلاعات بودم.”

«احسان فتاحی» در ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۱ بازداشت و در ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ از بازداشت نیروهای امنیتی اطلاعات کرمانشاه آزاد می‌شود.

این فعال مذهبی در پایان درباره آخرین دستگیری و دلایل خروجش از کشور به کمپین می‌گوید: “در آخرین دستگیری به بهانه گرفتن دوباره کتاب، در یک فرصت مناسب یعنی در زمانی که من تنها بودم، به خانه‌ام مراجعه کردند. آنها به نام کنترخوان برق، آمدند و به محض باز کردن درب، به خانه‌ام هجوم آورده و با استفاده از مواد بیهوشی، من را بازداشت کردند. آنها تمام وسایل خانه را بهم ریخته و کتاب‌های دینی و مدارک دانشگاهی‌ام را با خود بردند. پس از شکنجه و اذیت و آزار جسمی و روانی از جمله خوردن ادرار و مدفوع تا یک هفته، به دلیل اجبار من برای همکاری با اطلاعات، و همچنین گرفتن اعترافات اجباری دروغین در مقابل دوربین؛ آنها مرا به شرط جاسوسی کردن و به قید وثیقه آزاد کردند. من بلافاصله در ۱۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۴، بالاجبار از کشور خارج شدم.”

این نویسنده و فعال مذهبی از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر جهت حمایت از او و خانواده‌اش درخواست کمک کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید