آتنا فرقدانی: از اعطای جایزه شجاعت شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها خوشحالم

«آتنا فرقدانی» کارتونیست و فعال مدنی محبوس در زندان اوین، در جریان ملاقاتی با «تقی فرقدانی» پدرش، گفته: “از این‌که برنده جایزه شجاعت شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها شده‌ام، خوشحالم.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، «محمد مقیمی»، وکیل این کارتونیست زندانی نیز در همین رابطه گفته: «پرونده موکلم به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است اما با وجود قانون آیین دادرسی کیفری جدید که می‌گوید در مرحله تجدید نظر هم باید وقت رسیدگی تعیین شود، تا کنون زمان مشخصی به ما اعلام نشده است.»

مقیمی در ادامه صحبتهایش گفته: “موکلم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است و حکم صادره به من و خودش در زندان در روز ۱۱ خردادماه ۱۳۹۴ ابلاغ شد.”
پس از آن بود که «محمد مقیمی» وکیل «آتنا فرقدانی» تقاضی تجدیدنظر مجدد پرونده را داد و تاکنون منتظر آن هستند تا شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به این پرونده رسیدگی کند.
شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها، «آتنا فرقدانی» را برنده امسال جایزه شجاعت این سازمان معرفی کرده است.
وب سایت شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها اعلام کرده که جایزه شجاعت این سازمان قرار است در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ برابر با ۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در مراسمی هم‌زمان با نشست سالانه انجمن کاریکاتوریست‌های مطبوعات آمریکا، از سوی «رابرت راسل»، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این شبکه‌ به صورت غیابی به «آتنا فرقدانی» اهدا شود.
جایزه شجاعت این سازمان هر ساله به کارتونیستی تعلق می‌گیرد که به دلیل کشیدن کارتون و نبود آزادی بیان در خطر قرار گرفته باشد.
وکیل خانم فرقدانی پیش‌تردر گفت‌وگو با «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» از بیماری‌ای که فرقدانی به تازگی به آن مبتلا شده خبر داده و گفته بود: “او در حال حاضر مشکلاتی مربوط به غدد لنفاوی دارد که با توجه به این‌که علائم آن تازه بروز پیدا کرده منتظریم ببینیم زندان به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد یا بهداری خود زندان.”
این وکیل ابراز امیدواری کرده بود که با توجه به وضعیت جسمی موکلش امکانات لازم برای بهبود او فراهم شده و حکم این فعال مدنی زندانی در دادگاه تجدید نظر تغییر کند.
اتهامات «آتنا فرقدانی» “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “توهین به رهبری”، “رییس جمهور”، “توهین به نمایندگان مجلس” و “توهین به ماموران بند ۲- الف سپاه در حین بازجویی‌هایش” است.
«محمد مقیمی» در خصوص لایحه تجدید نظر خواهی خود نیز گفته : «آتنا جرم‌های متعددی دارد بنابراین ما به همه جرم ها اعتراض خواهیم کرد که مشمول ۱۲ سال و نه ماه حبس می شود. حالا امکان دارد در دادگاه تجدید نظر برای یکی از این جرم ها برائت صادر شود و یا تخفیف صورت بگیرد. مثلا امکان دارد مجازات هفت سال ونیم حبس برای اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی کمتر شود یا به طور کلی موکلم از این اتهام تبرئه شود که آن وقت محکوم به بیشترین مجازات از دو اتهام باقی مانده‌اش خواهد بود.»
خانم فرقدانی پس از گذشت ۵ ماه بازداشت در دو زندان قرچک و اوین، روز ۲۹ اردبیهشت ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست «قاضی صلواتی» به این سه اتهام محاکمه شد و در تاریخ ۱۱ خرداد ماه حکم ۱۲ سال و ۹ ماه زندان به او ابلاغ شد.

Majles-Atena Faraghdani_kampain.info
کاریکاتور انتقادی آتنا فرقدانی از نمایندگان مجلس اسلامی ایران

از جمله مستندات اتهامات «آتنا فرقدانی» به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس در صفحه فیسبوک است که آنها را به شکل حیوان تصویر کرده است. همچنین نوشته‌های انتقادی دیگر خانم فرقدانی در صفحه فیسبوک، ملاقات با خانواده های زندانیان سیاسی و کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک است.
«آتنا فرقدانی»، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک برای اولین بار در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و در ۱۱ آبان ماه با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد.
این فعال مدنی پس از ‌آزادی در تاریخ پنجم دی ماه مصاحبه ای با سایت جرس درخصوص وضعیتش در دوران بازداشت و بازجویی هایش داشت.
همین طور ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن از رفتارهای نامناسب ماموران زن زندان اوین و برهنه کردن وی از سوی مامورین زن سخن گفته است.
او پس از آن در تاریخ ۲۰ دی ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد و پس از آن بازداشت و مستقیم به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم فرقدانی در بهمن ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان سیاسی از غیر سیاسی در آن زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از آن در تاریخ هفتم اسفند ماه به دلیل طولانی شدن اعتصاب در بیمارستان بستری شد. خانم فرقدانی در روز ۱۲ اسفند ماه با موافقت «قاضی صلواتی» از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد و تاکنون در آنجا به سر می‌برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید