احضار نسرین ستوده به شعبه دوم دادسرای اوین

«نسرین ستوده» حقوقدان و وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۴، به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «نسرین ستوده» زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر در پیج رسمی خود با اعلام این خبر نوشته: “یکشنبه‌ای که گذشت، برگ قضایی به من ابلاغ شد که کاملا شبیه برگ احضار متهم بود، اما روی آن واژه‌ی احضاریه ذکر نشده است. علت حضور توضیح در خصوص اتهامات مندرج در پرونده ذکر شده است و شعبه‌ی احضار کننده، شعبه‌ی دوم بازپرسی دادسرای اوین است که در جنب زندان اوین تشکیل شده است.

در برگ احضاریه تصریح شده است که می‌توانم وفق مقررات یک نفر وکیل همراه داشته باشم. البته قصد ندارم همکاری را در معرض خطر قرار دهم، زیرا وکلا روزهای سختی را در ایران می‌گذرانند، اما امیدوارم این حق برای شهروندانی که اطلاعات حقوقی ندارند، به شایستگی رعایت شود.

از آنجا که اعلام چنین خبرهایی همواره می‌تواند به نگرانی‌هایی دامن بزند که ناراحت کننده است، در اعلام خبر عجله نداشتم. من به دوستانی که بابت احضارم نگران‌اند، می‌گویم ناراحت نباشید، من وکیل‌ام و می‌دانم چگونه از خودم دفاع کنم !”

«نسرین ستوده» از ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹، تا ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۲، را به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” در بازداشتگاه اوین به سر برد. پس از آزادی، بنا به دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت او از مهرماه ۱۳۹۳، به مدت ۳ سال، باطل شد.

او وکالت فعالان اجتماعی و فعالان سیاسی از جمله «شیرین عبادی»، «حشمت‌الله طبرزدی»، «عیسی سحرخیز»، «محمدصدیق کبودوند»، «امید معماریان» و نیز فعالان جنبش زنان ایران از جمله «رویا طلوعی»، «فرناز سیفی»، «منصوره شجاعی»، «طلعت تقی‌نیا»، «پروین اردلان»، «نوشین احمدی خراسانی»، «خدیجه مقدم»، «علی‌اکبر خسرو شاهی»، «مریم حسین‌خواه»، «جلوه جواهری»، «ناهید کشاورز»، «هومن فخار»، «راحله عسگری‌زاده»، «نسیم خسروی»، «محبوبه حسین‌زاده»، «امیر یعقوب‌علی»، «دلارام علی»، «مارال فرخی»، «ناهید جعفری» و «سمیه فرید» را برعهده گرفته‌ است.

او همچنین وکالت برخی کشته‌شدگان و اعدام‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸، از جمله «احمد نجاتی کارگر» و «آرش رحمانی‌پور» را برعهده داشته‌ است.

«کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا» که سازمانی غیر دولتی در زمینه حقوق بشر است، نخستین جایزه خود در سال ۲۰۰۸ را به «نسرین ستوده» اهدا کرد.

همچنین «انجمن آمریکایی قلم» (پن) جایزه «آزادی قلم باربارا گلداسمیت» سال ۲۰۱۱ خود را به این فعال حقوق بشر ایرانی اختصاص داده ‌است.

گفتنی است «جایزه آزادی افکار ساخاروف» از طرف «پارلمان اروپا» نیز به صورت مشترک در سال ۱۳۹۱، به «نسرین ستوده» و «جعفر پناهی» اهدا شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید