حکم اعدام یونس آقایان به حبس ابد تخفیف یافت

حکم اعدام «یونس آقایان» زندانی اهل حق محکوم به اعدام، به دنبال “عفو رهبری” با یک درجه تخفیف در مجازات، به حبس ابد کاهش یافت و به او ابلاغ شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تبدیل حکم اعدام این زندانی اهل میاندوآب به حبس ابد، صبح روز چهارشنبه ٢٨ مردادماه ۱۳۹۴، به صورت کتبی در زندان مرکزی زنجان به او ابلاغ شده است.

«خبرگزاری موکریان» با اعلام این خبر نوشته: “حکم اعدام یونس آقایان در پی دستور عفو رهبری به مناسبت عید فطر به حبس ابد کاهش یافته است.”

براساس گزارش این خبرگزاری، یونس آقایان طی تماس تلفنی گفته: “مسوولان زندان به من قول داده‌اند تا به زودی به زندان ارومیه منتقل شوم”.

در ادامه این گزارش آمده: “یونس آقایان به همراه عبادالله قاسم‌زاده، سهند علی محمد و بخشعلی محمدی از پیروان شاخه آتش بیگی مسلک اهل حق و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب، در پی درگیری‌های مسلحانه در سال۱۳۸۳، بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر شده بود و در دادگاه به اعدام و همچنین تحمل پنج سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام عبادالله قاسم‌زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد.”

در پایان این گزارش آمده: “حکم اعدام قاسم‌زاده که دایی ابرناز قنبرپور همسر یونس آقایان است، در سال ١٣٨٧ اجرا شد. پدر یونس آقایان پیش‌تر گفته بود که حکم اعدام فرزندش نقض شده است.”

«یونس آقایان» به همراه «سامان نسیم» در ٢٩ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، و چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام دیگر محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه، به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

بعدها با صدور گواهی فوت برای «علی و حبیب افشاری» دو برادر و دو زندانی سیاسی کُرد، مشخص شد که حکم اعدام آنها در ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته، در زندان ارومیه اجرا شدە است.

«ابراهیم عیسی‌پور» زندانی سیاسی کُرد دیگر هم به زندان تبریز منتقل شد.

«سیروان نژاوی» دیگر زندانی سیاسی، سحرگاه یکشنبه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۴، در زندان تبریز اعدام شد.

همچنین «سامان نسیم» و «یونس آقایان» پس از پنج ماه بی‌خبری با خانواده‌های خود در زندان مرکزی زنجان ملاقات کردند.

«خبرگزاری موکریان» درباره «سامان نسیم» نوشته: “دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی برای سامان نسیم را پذیرفته است. به گفته علی خالدی، وکیل مدافع نسیم، قرار است برای حضور در کمیسیون پزشکی قانونی، موکلش به زندان ارومیه برگردانده شود.”

یک منبع آگاه از وضعیت این زندانیان به کمپین گفته: “احتمال تخفیف حکم ابراهیم عیسی‌پور نیز وجود دارد، اما با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در اجرای احکام زندانیان سیاسی، هیچ‌کدام از این تخفیف مجازات‌ها قطعی به نظر نمی‌رسد و همچنان سایه اعدام بر سر آنها سنگینی می‌کند.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید