تحصن شاگردان محمدعلی طاهری در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی

جمعی از شاگردان «محمدعلی طاهری» در اعتراض به حکم اعدام صادر شده برای وی و به منظور درخواست برای تصحیح حکم صادر شده از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر ارتداد وی، با حضور در دفاتر وی در تهران و قم اقدام به تحصن کردند.
به گزارش «سحام»، برگزاری این تحصن‌ها از روز یک‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۴، همزمان با تجمع اعتراضی به حکم ارتداد، آغاز شد. پیش از این اعلام شده بود مبنای دادگاه برای صدور حکم اعدام، استفتائاتی است که دست اندرکاران پرونده آقای طاهری (قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران) از سه تن از مراجع دینی (آیت‌الله مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی) به عمل آورده‌اند. گفته می‌شود با تماس‌های مکرری که شاگردان محمدعلی طاهری با دفتر ناصر مکارم شیرازی داشتند، وی اعلام کرده حکم صادره براساس اطلاعاتی بوده که در متن استفتا ارائه شده و وی در پاسخ به استفتا اعلام کرده «در صورتی که موارد اتهامی علیه محمدعلی طاهری صحیح باشد، وی مرتد است.» بنابراین اگر این موارد صحیح نباشد، ارتداد هم منتفی می‌باشد.
درهمین راستا شاگردان محمدعلی طاهری با هدف تصحیح کتبی حکم ارتداد توسط آیت‌الله مکارم شیرازی، اقدام به برگزاری تحصن در دفاتر وی در قم و تهران نمودند. این تحصن از روز یک‌شنبه ۲۵ مردادماه آغاز شد.
درعین حال شاگردان محمدعلی طاهری در روز چهارشنبه ۲۸ مردادماه، به تحصن خود (از ساعت ۱۰ صبح) در محل برگزاری نماز در بیت این مرجع تقلید ادامه دادند که با حضور نیروهای امنیتی و پاک کردن عکس و فیلم موجود در گوشی‌ها مواجه شدند.
شنیده‌ها حاکی است مسوولان دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به حاضرین در تحصن اصرار داشتند که تحصن را ترک کرده و از ادامه آن «به طور جدی» خودداری نمایند. تحصن کنندگان اعلام کرده‌اند پایان این تحصن پس از تصحیح کتبی حکم صادر شده صورت خواهد گرفت.
گفتنی است پیش از این آیت‌الله علوی گرگانی یکی از مراجعی که گفته می‌شود دادگاه براساس نظر وی، رای به ارتداد داده است، کتبا حکم صادر شده را اصلاح کرده است.
تحصن کنندگان طی نامه‌ای از آیت‌الله مکارم شیرازی خواسته‌اند پس از بررسی مستندات، نظر خویش را مرقوم نماید تا مانع از ریخته شدن خون مظلوم دیگری در جمهوری اسلامی ایران گردد.
براساس خبر دیگری در همین زمینه، روز پنج‌شنبه در حدود ۸۰ نفر از بانوان به تحصن خود در دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه دادند. آن‌ها اعلام کردند برای خواندن «دعای مجیر» و تظلم خواهی در حسینیه آیت‌الله مکارم شیرازی متحصن خواهند شد. مسوولان دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی ساعتی مانده به شروع نماز، اجازه حضور بیش‌تر در حسینیه را به این افراد ندادند. آن‌ها اعلام کردند «می‌توانید برای اقامه نماز بازگردید، ولی در حال حاضر باید این مکان را ترک نمایید.»
مسوولان این دفتر، به هنگام نماز، درب مخصوص بانوان حسینیه را بستند و اجازه ورود بانوان نمازگزار را ندادند. متحصنین به ناچار در حسینیه نزدیک به دفتر آقای مکارم شیرازی جمع شده و اقدام به خواندن «دعای مجیر» نمودند.
براساس این گزارش، مسوولین دفتر این مرجع تقلید از تمامی متحصنین فیلمبرداری کرده و با وجود اعتراضات، فیلمبرداری از بانوان را با «زوم روی چهره» ادامه دادند. متحصنین دوباره برای اقامه نماز ظهر مراجعه کردند و از ورودشان به داخل حسینیه جلوگیری شد، که این امر باعث حیرت و اعتراض سایر مردم و روحانیون حاضر در محل شد؛ به طوری‌که حتی یکی از روحانیون در اعتراض به این برخورد مسوولین دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، از رفتن به داخل بیت و اقامه نماز جماعت منصرف گردید.

۲۲۹

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید