آخرین ملاقات خانواده با بهروز آلخانی و تجمع در برابر زندان ارومیه (تکمیلی)

خانواده «بهروز آلخانی» زندانی سیاسی کُرد، امروز موفق به آخرین ملاقات با او در زندان مرکزی ارومیه شده‌اند. یکی از اعضای این خانواده از تجمع اعتراضی در برابر این زندان خبر داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «بهمن آلخانی» پسرعموی «بهروز آلخانی» امروز سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در تماسی تلفنی به کمپین گفته: “پدر و مادر و عمو و سایر بستگان موفق به ملاقات آخر با بهروز شده‌اند. مسوولان زندان ارومیه گفتند فردا اعدامش می‌کنیم.”

پسرعموی این زندانی سیاسی با دعوت از سایر خانواده‌های زندانیان سیاسی برای تجمع در برابر زندان ارومیه به «هیوا مولانیا» گزارشگر کمپین گفته: “تمام کسانی که امکانش را داشتند از اقوام ما با هر وسیله‌ای که توانسته‌اند به مقابل زندان ارومیه رفته‌اند. آنها می‌توانند حداقل با اعتراضی هم که شده جلوی اعدام بهروز این جوان بی‌گناه را بگیرند.”

این عضو خانواده «آلخانی» در تماس دیگری همچنین گفته: “حکم اعدام بهروز از تهران نیامده است. خانواده هم در دادگاه نتیجه‌ای نگرفته‌اند. امروز نزدیک به ۱۰ زندانی دیگر را در زندان‌های خوی و ارومیه اعدام کردند. مردمی هم که اعتراض کردند را به وسیله پلیس ضدشورش همه را با زن و بچه، به وسیله باتوم زده‌اند.”

او در ادامه گفته: “تنها امید ما الان حمایت سازمان‌هایی همچون عفو بین‌الملل است تا مانع اعدام بهروز شوند.”

این در حالی است که «بهروز آلخانی» زندانی سیاسی محکوم به اعدام، محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، ساعت ۹ صبح امروز سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در تماسی تلفنی از زندان به خانواده‌اش گفته بود که برای آخرین ملاقات به دیدار او بروند.

آقای «آلخانی» درباره اتهام انتسابی و آخرین وضعیت پرونده برادرش به کمپین گفته: “با وجود اتهامی که به برادرم زده‌اند، خانواده مقتول تابحال از بهروز شاکی نشده‌اند و ما تاکید می‌کنیم او بی گناه است. نزدیک به ۲۰ ماه است که پرونده برادرم به دیوان عالی کشور ارجاع شده و تاکنون حکم اعدام برای بار دوم نیز تایید نشده بود و قاعدتا تا زمانی که حکم تایید نشده نباید برادرم را برای اجرای حکم به انفرادی می‌بردند. اگر تایید شده باشد، به احتمال زیاد مخفیانه بوده و به برادرم، وکیل و خانواده ابلاغ رسمی نشده است.”

در همین رابطه گزارشگر کمپین جهت تماس با «رضا فتحی آذر» وکیل این زندانی سیاسی کُرد، چندین بار تلاش کرده، اما موبایل ایشان تاکنون خاموش بوده است.

از سوی دیگر «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان»، با اعلام این خبر درباره وضعیت پرونده این زندانی سیاسی نوشته: “پرونده بهروز آلخانی سپس با اعتراض وی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان حکم صادره از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه را نقض کرده و پرونده را به شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان ارجاع داد و حکم اعدام وی مجددا در این دادگاه به تایید رسید، با اعتراض مجدد وی پرونده دوباره به دیوان عالی کشور ارسال شد و تا چندی پیش گفته می شد دیوان هنوز حکم نهایی را صادر نکرده است.”

بر اساس گزارش‌های پیشین کمپین، «بهروز آلخانی» به دلیل فشارهای وارده در طی ۱۹ ماه حبس در سلول‌های انفرادی، دچار اختلالات روانی مرتبط با حضور بلندمدت در سلول انفرادی شده و بیش‌تر اوقات وضعیت سلامتی‌اش وخیم بوده است. این در حالی است که به دلیل حساسیت پرونده، مسوولان زندان از اعزام او به بیمارستانی خارج از زندان ممانعت به عمل می‌آورده‌اند.

«بهروز آلخانی» فرزند «فارِس»، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در شهر سلماس، بازداشت شد. او نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر سلماس، خوی و ارومیه به سر برده و مورد شکنجه‌‌های جسمی و روانی قرار گرفته است.

پیش‌تر برادر «بهروز آلخانی» در گفتگویی با کمپین گفته: “بهروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل، مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند. در هنگام بازداشت در اداره اطلاعات، به سر برادرم شوک الکتریکی وصل کردند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود. بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند، او تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یک بار در جلسه دادگاه به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز، جلسه دادگاه به تعویق افتاد.”

«پیمان آلخانی» در همان گفتگو تاکید کرده بود: “برادر من به اتهام قتل ولی حاجی‌قلی‌زاده دادستان خوی، به اعدام محکوم شده است؛ در حالی که بهروز به هیچ‌وجه به قتل دادستان اعتراف نکرده است و تنها مدرکی که علیه وی موجود است، اظهارات یکی از دوستان بهروز است که گفته در شب قتل دادستان خوی، بهروز آلخانی را پریشان و نگران دیده است.”

برادر این زندانی محکوم به اعدام همچنین گفته: “بهروز بی‌گناه است و در ترور دادستان هیچ‌گونه نقشی نداشته است، حتی خانواده دادستان نیز حاضر به شکایت از وی نشده‌اند و اکنون شاکی او مدعی‌العموم است.”

گفتنی است، وضعیت جسمی و روحی بهروز آلخانی در زندان، مداوما وخیم گزارش شده و به تشخیص پزشکان او باید در بیمارستانی خارج از زندان بستری می‌شد اما مسوولین زندان به بهانه نوع محکومیت این زندانی، تاکنون از اعزام او به بیمارستان طفره رفته‌اند.

Behrooz Alikhani2-kampain.info«بهروز آلخانی» به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی در شهر «سلماس» به اتهام “رابطه با پژاک” بازداشت شد. او پس از چند ماه با اتهام جدید “مشارکت در قتل دادستان خوی” روبرو شد و در «شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه» به ریاست «قاضی چابک» به اتهام “همکاری موثر با پژاک” و “قتل دادستان شهرستان خوی” به اعدام محکوم شد.

«بهروز آلخانی» همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام “حمل و نگهداری سلاح گرم” به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر او در این باره گفته: “در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد کردند.”

گفتنی است «بهروز آلخانی» همراه با ۲۸ تن از زندانیان سیاسی بند ١٢ ارومیه، “در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و در راستای بند مستقل سیاسی و بازگرداندن زندانیان سیاسی پراکنده در سایر بندها و همچنین خروج زندانیان با جرایم خطرناک و جرایم مربوط به مواد مخدر از بند زندانیان سیاسی، توقف رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز در قبال زندانیان و اعضای خانواده آنها،” از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۳، تا پایان روز دوشنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۳، دست به اعتصاب غذا زده بودند. آنها پس از ۳۳ روز مقاومت و اعتراض قانونی، به اعتصاب غذای خود پایان داده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید