امیر گلستانی

نام و نام خانوادگی: امیر گلستانی

شهرت: تنها‌ترین مرد

تاریخ و محل تولد: آبان‌ماە ١٣۵٩، بوشهر

وضعیت تاهل و فرزندان: متاهل

محل نگهداری: زندان اوین بند ۸

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲

اتهام‌‌های انتسابی: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی‌، توهین به مقدسات، اهانت به رییس‌جمهور، اهانت به رهبری، تبلیغ علیه نظام

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، قاضی مقیسه

حکم صادره: ۲۰ سال و ۹۱ روز

وضعیت حکم: تایید و در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجه‌های شدید روحی و جسمی

سوابق: وبلاگ‌نویس، فعال مدنی

وضعیت‌های خاص:

روایت زندگی و سرگذشت: «امیر گلستانی» متولد آبان‌ماە ١٣۵٩، «بوشهر»، ادمین صفحه‌ی «زندگی سگی» در فیس‌بوک، ۲۹ مردادماه ۱۳۹۲، توسط «ماموران اطلاعات سپاه» در محل کار خود در شهر «بابلسر» بازداشت و به بند «دو الف سپاه» منتقل شد.

او هنگام بازداشت مدت ۷ ماه بود که صفحه‌ خود را به دلیل «همسرش مرجان و عشق به تشکیل زندگی با او» بسته و فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نداشت؛ اما ماموران هنگام بازداشت، در پاسخ به اعتراض این زندانی سیاسی مبنی بر عدم فعالیت فیس‌بوکی گفته بودند “از یک‌ سال پیش تو را تحت نظر داشتیم”

این در حالی بود که در آن زمان ۲ ماه از نامزدی «امیر» و «مرجان» می‌گذشت. در پی بازداشت وی، ماموران با در اختیار داشتن رمزهای عبور این کاربر در شبکه‌های اجتماعی، با دوستان فیس‌بوکی او ارتباط گرفته و آن‌ها را نیز بازداشت کردند.

یکی از نزدیکان «امیر گلستانی»، زندگی این زندانی سیاسی را که در فیس‌بوک به «تنهاترین مرد» معروف است، روایت کرده است. به گفته‌ی او احکامی که برای این متهمان صادر شده به «حکم ترس» شهرت یافته؛ “مایه‌ی عبرتی برای دیگر فعالان شبکه‌های اجتماعی.

همچنین وضعیت «مرجان»، همسر «امیر گلستانی»، از متهمان پرونده فیس‌بوکی، و زندانی در «بند ۸ زندان اوین»، وخیم گزارش شده است.

گفته شده پس از آن‌که در دادگاه بدوی، گلستانی به ۲۰ سال و ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم می‌شود، “مرجان برای آن‌که عشقش را ثابت کند، غیابی و بدون حضور امیر به عقد او درمی‌آید.”

در همین رابطه و بە گفتەی نزدیکان این زندانی “امیر تمام این ماه‌ها به خاطر عشقی که به مرجان دارد، تنهایی و سختی زندان را می‌گذراند و بنا به خواست او، در زندان سکوت کرده و وارد درگیری‌ها نمی‌شود. بیشتر به زندانیان دیگر کمک می‌کند و فعلا هم که در بند ۸، تنهاست. آن‌ها فقط منتظرند که ۵ سال باقی‌مانده هم تمام شود تا بالاخره خانه‌ رویاهای خود را بسازند.”

«امیر گلستانی» همچنان در بند ۸ در کنار متهمان مالی، مواد مخدر و دزدان دریایی سومالیایی به سر می‌برد. “شاید به همین دلیل او را تنها‌ترین مرد لقب داده‌اند.

«امیر گلستانی» مدت ۱۱۰ روز را در انفرادی گذارنده است. گفته شده او در دوران بازداشت، تحت فشار بازجویان به اعتراف تلویزیونی وادار شده است.

منبع دیگری گفته “امیر را در بند ۳۵۰ اوین «باغبان» خطاب می‌کردند؛ چراکه تمام هواخوری این بند را گل‌کاری کرده بود.”

این زندانی مدت ۱۷ ماه را در این بند گذراند. او بعدها در پی سیاست کاهش زندانیان و طرح تعطیلی بند ۳۵۰، پس از قطعی شدن حکمش، به بند ۸ زندان «اوین» منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید