آتنا دائمی

نام و نام خانوادگی: فاطمە دائمی‌ خشکنودهانی

شهرت: آتنا دائمی

تاریخ و محل تولد: ۱۳۶۷

وضعیت تاهل و فرزندان: مجرد

محل نگهداری: بند عمومی زنان (نسوان) زندان اوین

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳

اتهام انتسابی: “اجتماع و تبانی بر ضد نظام برای تجمع در دفاع و حمایت از کودکان کوبانی و شنگال و حضور در تجمعاتی علیه اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و…”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی”، “مخالفت با حجاب اجباری”، “مخالفت با اعدام” و “اختفای ادله جرم برای رهایی متهم علی نوری”

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ای

حکم صادره: ۱۴ سال حبس تعزیری

وضعیت حکم: در حال اجرا

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری:

سوابق: فعال مدنی، فعال حقوق کودکان کار و خیابان

وضعیت‌های خاص: سابقه بیماری قلبی دارد. او در دوران حبس انفرادی، به علت نگهداری طولانی‌مدت در سلول انفرادی و شرایط بد بهداشتی بازداشتگاه و عدم دسترسی به هواخوری و نور آفتاب، دچار ناراحتی پوستی و همچنین ضعف شدید بینایی شده بود. او به علت تحمل فشارهای عصبی، دچار خونریزی شدید بینی شد. همچنین او مبتلا به اختلالات هورمونی، مشکوک بە سرطان سینە، مشکوک بە ام اس است و هم‌اکنون داروی آرامبخش اعصاب مصرف می‌کند (این داروها را خانوادە از خارج از زندان برای وی تهیە می‌کنند و زندان برای تهیە این داروها هیچ‌گونە هزینەای نمی‌کند.)

روایت زندگی و سرگذشت: «فاطمە دائمی ‌خشکنودهانی» کە بە اسم «آتنا دائمی» مشهور است، فعال مدنی ۲۷ ساله دارای مدرک دیپلم است. وی تا پیش از دستگیری در «باشگاه انقلاب در تهران» شاغل بود. او در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳، از سوی مامورین لباس شخصی در منزل پدری خود بازداشت و به «بند ۲-الف سپاه پاسداران» در «زندان اوین» منتقل شد.

او پس از تحمل نزدیک به ۴ ماه بند انفرادی و بازجویی‌های پی‌درپی، در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به «بند عمومی زنان (نسوان) در زندان اوین» منتقل شد و در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳، از سوی «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب» به ریاست «قاضی مقیسه» محاکمه شد.

«آتنا دائمی» در ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به تحمل ۱۴ سال زندان محکوم شد. او به علت نگرانی از وضعیت وخیم مادرش، نخست حکم صادره را ۷ سال به خانواده‌اش اعلام کرده بود، اما در اولین ملاقات پس از دادگاهی‌اش، به خانواده خود اعلام کرد که در حقیقت حکم صادره نهایی از سوی «قاضی مقیسه»، تحمل ۱۴ سال زندان بوده است .

به دنبال اعتراض خانواده و وکیل «آتنا دائمی» به حکم صادره، پرونده به تجدیدنظر ارسال و در ۶ مردادماه ۱۳۹۴، به «شعبه ٣۶ دادگاه انقلاب تهران» به ریاست «قاضی زرگر» جهت بررسی مجدد ارسال شد.

اتهامات این فعال مدنی، “اجتماع و تبانی بر ضد نظام برای تجمع در دفاع و حمایت از کودکان کوبانی و شنگال و حضور در تجمعاتی علیه اعدام مانند تجمع اعتراضی برای اعدام ریحانه جباری و…”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری و مقدسات به دلیل گوش دادن به آهنگ‌های شاهین نجفی”، “مخالفت با حجاب اجباری”، “مخالفت با اعدام” و “اختفای ادله جرم برای رهایی متهم علی نوری” عنوان شده است.

در دادگاه به «آتنا دائمی» و وکیل وی اجازه هیچ‌گونه دفاعی داده نشده است و پیش‌تر «قاضی مقیسه» نیز این زندانی مدنی را تهدید کرده “در صورت نپذیرفتن اتهاماتش او را به زندان قرچک خواهد فرستاد.”

«سازمان عفو بین‌الملل» نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط «آتنا دائمی» شده است. این سازمان حقوق بشری همچنین از «ایران» خواسته که “مراقبت‌های پزشکی ضروری برای این فعال مدنی را فراهم کند و با احترام به کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی که ایران نیز از امضاکنندگان آن است، حق آزادی اندیشه و بیان را به رسمیت بشناسد.”

گفته شده در سال گذشته خانواده و وکیل این زندانی، بارها آزادی «آتنا دائمی» را با قرار وثیقه درخواست کرده‌اند که هر بار «قاضی مقیسه» سرباز زده و تاکنون این درخواست را رد کرده است.

«آتنا دائمی» هم‌اکنون در یازدهمین ماه بازداشت موقت، در «بند عمومی زنان زندان اوین»، منتظر حکم دادگاه تجدید نظر است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید