بهروز آلخانی

نام و نام خانوادگی: بهروز آلخانی

شهرت:

تاریخ و محل تولد: سال ۱۳۶۴، شهرستان سلماس

وضعیت تاهل و فرزندان: مجرد

محل نگهداری: زندان مرکزی ارومیە

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸

اتهام‌‌های انتسابی: همکاری موثر با پژاک، قتل دادستان شهرستان خوی، حمل و نگهداری سلاح گرم

مرجع رسیدگی: شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک

حکم صادره: مجازات اعدام

وضعیت حکم: اجرا شدە

سابقه محکومیت‌های پیشین: –

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجەهای شدید، سوراخ کردن مچ پا با دریل، شکستن انگشتان دست، وارد کردن شوک الکتریکی از راە سر، مورد تعزیر قرار گرفتن‌‌های پی‌درپی به وسیله کابل، از دست دادن تعادل روحی و جسمی بر اثر ضربات واردە شدە به سر

سوابق: –

وضعیت‌های خاص: –

روایت زندگی و سرگذشت: «بهروز آلخانی» فرزند «فارِس»، متولد سال ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس، در تاریخ ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، از سوی «نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات» در شهر «سلماس»، بازداشت شد. او نزدیک به ۱۹ ماه را در بازداشتگاه‌های امنیتی شهر «سلماس»، «خوی» و «ارومیه» به سر برده و مورد شکنجه‌‌های جسمی و روانی قرار گرفته است.

«بهروز آلخانی» به همراه ۱۵ تن دیگر در ۷ بهمن‌ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای امنیتی در شهر «سلماس» به اتهام “رابطه با پژاک” بازداشت شد. او پس از چند ماه با اتهام جدید “مشارکت در قتل دادستان خوی” روبرو شد و در «شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه» به ریاست قاضی «چابک» به اتهام “همکاری موثر با پژاک” و “قتل دادستان شهرستان خوی” به اعدام محکوم شد.

«بهروز آلخانی» همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام “حمل و نگهداری سلاح گرم” به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است. برادر او در این باره گفته: “در هنگام بازداشت هیچ سلاحی از وی کشف نشده و تنها برای اینکه ادله کافی برای اثبات قتل دادستان در اختیار نداشتند این اتهام را به بهروز وارد کردند.”

گفتنی است «بهروز آلخانی» همراه با ۲۸ تن از زندانیان سیاسی «بند ١٢ زندان مرکزی ارومیه»، “در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم، در راستای داشتن بند مستقل سیاسی، بازگرداندن زندانیان سیاسی پراکنده در سایر بندها، همچنین خروج زندانیان با جرایم خطرناک و جرایم مربوط به مواد مخدر از بند زندانیان سیاسی، توقف رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز در قبال زندانیان و اعضای خانواده آنها،” از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۳، تا پایان روز دوشنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۳، دست به اعتصاب غذا زده بودند. آنها پس از ۳۳ روز مقاومت و اعتراض قانونی، به اعتصاب غذای خود پایان داده بودند.

در گفتگویی کە برادر «بهروز آلخانی» با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» داشتە گفته: “بهروز در طی مدت بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود. با دریل، مچ پای وی را سوراخ کرده بودند و انگشتان دستش را شکسته بودند. در هنگام بازداشت در اداره اطلاعات، به سر برادرم شوک الکتریکی وصل کردند و به وسیله کابل هم بسیار مورد تعزیر قرار گرفته بود. بر اثر ضرباتی که به سر بهروز وارد کرده بودند، او تعادل روحی خود را از دست داده بود تا جایی که یک بار در جلسه دادگاه، به درخواست وکیل تسخیری وی (آقای یدالله حصاری) مبنی بر وخامت وضع روحی بهروز، جلسه دادگاه به تعویق افتاد.”

«پیمان آلخانی» در همان گفتگو تاکید کرده بود: “برادر من به اتهام قتل ولی حاجی‌قلی‌زاده دادستان خوی، به اعدام محکوم شده است؛ در حالی که بهروز به هیچ‌وجه به قتل دادستان اعتراف نکرده است و تنها مدرکی که علیه وی موجود است، اظهارات یکی از دوستان بهروز است که گفته در شب قتل دادستان خوی، بهروز آلخانی را پریشان و نگران دیده است.”

برادر این زندانی محکوم به اعدام همچنین گفته: “بهروز بی‌گناه است و در ترور دادستان هیچ‌گونه نقشی نداشته است، حتی خانواده دادستان نیز حاضر به شکایت از وی نشده‌اند و اکنون شاکی او مدعی‌العموم است.”

گفتنی است، در آن زمان وضعیت جسمی و روحی «بهروز آلخانی» در زندان، مداوما وخیم گزارش شده بود و به تشخیص پزشکان، او باید در بیمارستانی خارج از زندان بستری می‌شد، اما مسوولین زندان به بهانه نوع محکومیت این زندانی، مداوما از اعزام او به بیمارستان طفره می‌رفته‌اند.

این در حالی بود کە اعضای خانواده «بهروز آلخانی» در شب اعدام این زندانی سیاسی کُرد از سوی نیروهای یگان ویژه زندان موسوم به «ضد شورش»، ضرب و شتم شده‌ و با اعمال زور و خشونت سعی داشتەاند کە تحصن آنها را برهم زنند، اما بە گفتە شاهدان عینی اعضای این خانواده در برابر زندان ارومیه به تجمعشان ادامه داده بودند.

به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، خانواده «بهروز آلخانی» اصرار داشتند، تا روشن شدن نتیجه درخواست تجدیدنظر و پاسخ نهایی «دیوان عالی کشور» اجرای حکم اعدام فرزندشان متوقف شود؛ ولی این در حالی بود که هیچ‌کدام از مسوولان زندان و اجرای احکام و دادستانی پاسخ‌گو نبودە و حتی به تجمع مسالمت‌آمیز آنها نیز با خشونت برخورد کردە بودند.

گفته شده در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای توقف اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد، سازمان «عفو بین‌الملل» روز سه‌شنبه ۳ شهریورماه ۱۳۹۴، در بیانیه‌ای رسمی از مقامات ایرانی خواسته تا “فورا مجازات اعدام بهروز آلخانی را متوقف کند.” این در حالی بود کە با اینکە سازمان و نهادهای حقوق بشری بسیاری خواستار لغو حکم اعدام «بهروز آلخانی» زندانی سیاسی کُرد شده بودند، این زندانی به همراه ۵ زندانی محکوم به اعدام با «جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر»، در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۴ شهریورماه ١٣٩۴، در «زندان مرکزی ارومیه» اعدام شدند.

در بخشی از بیانیە «عفو بین‌الملل» آمده: “اجرای حکم اعدام یک زندانی در حالی که در انتظار نتیجه درخواست تجدید نظر خود است، نقض جدی قوانین ایران و قوانین بین‌المللی است و همچنین توهین به عدالت بین‌المللی است.”

گفته شده پس از اجرای مجازات اعدام «بهروز آلخانی»، از خانوادەاش خواسته شده است که “برای تحویل گرفتن جنازه فرزندشان از دادگاه نامه بگیرند.”

تا زمان انتشار این گزارش، همچنان پیکر این زندانی سیاسی کُرد، به خانواده او تحویل داده نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید