احتمال اعدام ۳۰ زندانی در سنندج تا پایان سال ۱۳۹۴

براساس گزارش‌های رسیده از «زندان مرکزی سنندج»، احتمال اجرای احکام اعدام ۳۰ زندانی محبوس در این زندان، تا پایان سال جاری ۱۳۹۴ وجود دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در چند روز گذشته از اعضای خانواده بسیاری از زندانیان محکوم به اعدام در «زندان مرکزی سنندج»، درخواست تسلیم شناسنامه زندانیان از سوی «سازمان زندان‌ها» شده است. برخی از مدافعان حقوق بشر کُرد احتمال می‌دهند “این زندانیان به زودی به دار آویخته شوند.”

گفته شده اخذ شناسنامه زندانیان محکوم به اعدام از خانواده‌ها آن هم پیش از اجرای حکم از سوی سازمان زندان‌ها، برای باطل شدن شناسنامه مصادره می‌شود.

یکی از کارمندان «زندان سنندج» که نخواست نامش فاش شود، در این باره به کمپین گفته: “به طور اتفاقی از صحبت‌های مسوولان زندان فهمیدم که تا عید نوروز ۳۰ زندانی محکوم به اعدام در این زندان به دار آویخته می‌شوند.”

یک زندانی سابق در زندان سنندج در این باره به کمپین گفته: “تجربه زندانیان اثبات کرده هر زمان سازمان زندان‌ها شناسنامه‌ها را از خانواده‌های زندانیان درخواست کرده، نزدیک به ۴۰ روز بعد، حکم اعدام زندانی را به اجرا درآورده‌اند.”

هم‌اکنون در زندان مرکزی سنندج بیش از ۱۰۰ زندانی محکوم به اعدام نگهداری می‌شوند که چند تن از آنان از جمله فعالان سیاسی و عقیدتی هستند و حکم اعدامشان در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسیده است.

نزدیک به ۵ زندانی محکوم به اعدام در «زندان سنندج»، هنگام بازداشت کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.

«زندان مرکزی سنندج» با ۱۰ بند و تراکم بالای جمعیتی زندانیان محبوس در آن، موجب مشکلات بسیاری در دسترسی زندانیان به امکانات پزشکی، رفاهی و ورزشی شده است. همچنین با وجود مشکلات عدیده‌ای همچون گسترش مواد مخدر، فشارها بر فعالین و زندانیان سیاسی بازداشتی و یا در حال تحمل حبس در آن تشدید شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید