مادر علی شریعتی: این چه بازداشت موقتی است که یک سال طول کشیده

«علی شریعتی»، زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با گذشت یک سال از بازداشتش هنوز بلاتکلیف و در بازداشت موقت به‌سر می‌برد این در حالی است که تمدید بازداشت موقت به او اعلام نشده است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کلمه، «شایسته‌ السادات شهیدی»، مادر «علی شریعتی» با ابراز ناراحتی از بلاتکلیفی فرزندش در زندان در سالگرد بازداشت گغته: “ اکنون یک سال از بازداشت علی که به خانه ریختند و او را بردند می گذرد اما هنوز در بازداشت موقت بسر می برد در حالیکه بازداشت موقت اصلا یک سال نمی شود. قانونا بازداشت موقت پس از دو ماه باید تمدید شود اما به علی هیچ حکمی ابلاغ نشده است.”
 
دادگاه تجدید نظر «علی شریعتی» پیش تر در دوم دی ماه سال جاری برگزار شد اما با گذشت بیش از یک ماه تاکنون رای دادگاه اعلام نشده است.
 
او در دادگاه بدوی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده بود، حکمی که مصادیق اتهام های وی از اساس قابل اثبات نبوده است و به گفته نعمت احمدی، وکیل وی، حکم صادر شده از حالت متعارف خارج است.
 
مادر«علی شریعتی» به بی اساس بودن اتهامات تاکید دارد و توضیح می دهد: “در دادگاه اتهام “اجتماع و تبانی” را به علی زدند که نماینده دادستان گفتند این اتهام را به “اخلال در نظم” تبدیل کنند. از دیگر اتهامات هم “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری”، “توهین به رئیس جمهور” و “داشتن ماهواره” بود که اصلا علی توهینی نکرده است، واقعا نمی دانم چرا چنین اتهامی زده اند.
 
خانم شهیدی با اشاره به برگزاری دادگاه تجدید می افزاید: “روز ۲۱ دی ماه دادگاه تجدیدنظر علی برگزار شد و قرار بود یک هفته بعد رای دادگاه را بدهند اما هنوز رای دادگاه را به ما و علی نگفته اند.”
 
وی ادامه می‌دهد: “در پیگیری هایی که کردم گفتند قاضی هنوز رای نداده و وزارت گزارش نکرده است. سه هفته پیش هم به من گفتند که این روزها خبر خوبی می آید اما هنوز هیچ خبری نشده است که بدانیم حکمش چیست؟”
 
خانم شهیدی به پاسخ‌های نامشخص مسوولین اشاره کرده و می‌گوید: “وقتی برای پیگیری می روم مدیر دفتر می‌گوید رای زیر تایپ است، بعد که زنگ می‌زنم می‌گویند زیر تایپ نیست بلکه قاضی جواب نداده است!”
 
مادر این زندانی سیاسی خاطرنشان می‌کند: “ناراحتی ما همین بلاتکلیفی است. بالاخره منتظر آزادی او هستیم تا با نامزدش عقد محضری کنند. الان بعضی از بچه ها با قید وثیقه آزاد شده اند اما علی هنوز در زندان است.
 
در واقع قاضی شعبه ۵ و ۴ برای علی وثیقه تعیین نکرده اند؛ قبل از اینکه دادگاه تشکیل شود می گفتند باید دادگاه برگزار شود تا وثیقه تعیین کنند، حالا که دادگاه برگزار شده باز همین حرف را می زنند.”
 
«شایسته‌ السادات شهیدی» می‌گوید: “علی می خواست اعتصاب غذا کند اما منصرف شد چون به من قول داده بودند که تکلیفش بزودی مشخص می شود و دلیل دیگرش هم که گفت باز صبر می کند، این بود که گفت اعتصاب غذایش برای دولت هزینه ساز و مشکل ساز می شود و گفت می خواهد مسالمت آمیز از اتهامات تبرئه شود یا حکمش کم شود. در هر حال باز از مسئولین درخواست می کنم علی را با قرار وثیقه آزاد کنند.”
 
 
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید