اژه‌ای: در صورت تایید وخامت حال کوکبی، میتواند از محیط زندان خارج شود

در حالیکه وکیل مدافع امید کوکبی اعلام کرد مصداق اتهام موکلش دریافت بورسیه تحصیلی از یک دانشگاه خارجی بوده، سخنگوی قوه قضاییه مدعی شد امید کوکبی به اتهام “جاسوسی” محاکمه و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. وی بدون اشاره به جزییات پرونده کوکبی تلویحا آقای کوکبی را کارمند فنی توصیف کرد، این در حالی است که کوکبی هیچگاه شاغل در دستگاههای دولتی نبوده است. وی از احتمال انتقال او به خارج از زندان در صورت تایید مراجع مربوطه خبر داد.
به گزارش کمپین دفاع از دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ایسنا، محسنی اژه‌ای ادامه داد: “به نظرتان آیا اگر کارمند معمولی جاسوسی کند مهم‌تر است یا کارمند فنی که می‌تواند با دادن اطلاعات به بیگانه خسارت بیشتری را به کشور وارد کند”.
معاون اول قوه قضاییه افزود: “در مورد اصل جرم در این پرونده باید بگویم که رسیدگی شده و وی محکوم شده است. افراد داخل زندان هم مانند افراد دیگر مریض می‌شوند. اگر در داخل زندان امکانات زندان باشد که معالجه می‌شود در غیر این صورت به بیرون منتقل می‌شود”.
محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: “در مورد وی یادآور می‌شوم که در بیمارستان تحت درمان است. اگر پزشکی قانونی نظر دهد که حضور یک زندانی در زندان به طور مطلق و یا تحت شرایطی در زندان وضعیت او را تشدید می‌کند تصمیم لازم اتخاذ می‌شود. در این صورت سازمان زندان‌ها و دادیار زندان با نظر پزشکی قانونی می‌تواند شرایطی را فراهم کند و اگر شرایط بیمار طوری باشد که باید قرنطینه شود و به هیچ وجه امکان حضور وی در زندان نیاز نیست، لذا باید در بیمارستان ویژه تحت بستری باشد که همه این امکانات با نظر پزشکی قانونی انجام می‌شود”.
محسنی اژه‌ای مدعی شد: “وی از امکانات لازم برخوردار است”.
لازم به ذکر است که آقای کوکبی، که ترکمن و سنی است، پژوهشگر فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود و بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت شد. آقای کوکبی بعد از چند ماه به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع به ۱۰ سال زندان محکوم شد. درخواست‌های او برای تجدیدنظر به نتیجه‌ای نرسید و هر بار حکمش تایید شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل