اعتصاب غذای محمد امین آگوشی زندانی سیاسی و تشدید فشارها بر او

«محمد امین آگوشی» معلم بازنشستە و زندانی سیاسی، از یک هفته پیش دست به اعتراضی زده و اکنون فشارها بر وی تشدید شده و وضعیت سلامتی‌اش نامناسب گزارش شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «محمد امین آگوشی» مدتی قبل و پس از آن کە از زندان زاهدن بە زندان تبریز منتقل شد، از چهارشنبە ٨ اردیبهشت‌ماە ۱۳۹۵، دست بە اعتصاب غذا زد. یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی به کمپین گفته: “این زندانی سیاسی از سوی مسوولین و حفاظت زندان تبریز زیر فشارهای روحی و روانی شدیدی قرار گرفتە و حتی چندین بار سلول محل بازداشت او تفتیش و خود وی نیز مورد بازرسی بدنی قرار گرفتە است.”

این منبع همچنین افزود: “از یک هفتە پیش قرار بود بە محمد امین آگوشی مرخصی بدهند، اما تا این لحظە هیچ مرخصی‌ای بە او دادە نشدە است. همچنین به علت فشارهای واردە و به خصوص فشارهای روحی و روانی در زندان تبریز، وی تاکنون چندین بار تقاضا نمودە تا او را دوبارە بە زندان زاهدن برگردانند، اما این تقاضا نیز بی‌پاسخ ماندە است.”

گفته شده “محمد امین آگوشی هم‌اکنون در زندان تبریز بە علت اعتصاب غذا و همچنین فشارهای واردە بر او در وضعیت بسیار نامطلوب روحی قرار دارند.”

این زندانی سیاسی کُرد پس از بخشیدە شدن دو سال از میزان حبس باقیماندە‌اش بە مناسبت ٢٢ بهمن، در روز سه‌شنبه ١٨ بهمن‌ماه ۱۳۹۴، از زندان آزاد شد. او در همان زمان در گفتگویی با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» از دریافت نامه‌ای در ٢٧ بهمن‌ماه ۱۳۹۴، جهت گذراندن باقیمانده دوران محکومیت خود در زندان تبریز و معرفی خود در ۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۵، به این زندان خبر داد.

این زندانی سیاسی پیش‌تر به همراه «ایرج محمدی» و «احمد پولادخانی» اهل پیرانشهر، به اتهام “جاسوسی به نفع حکومت اقلیم کردستان” و “محاربه از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام” در سال ۱۳۸۶ بازداشت شدند.

«محمد امین آگوشی» پس از تحمل بیش از ۷ ماه حبس انفرادی، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی (سازمان قضایی نیروهای مسلح) به اعدام از طریق تیرباران محکوم شد.

حکم صادره در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور عینا تائید شد، اما مجددا پرونده به جریان افتاد و با ارجاع به شعبه یکم دادگاه نظامی، او به همراه دو متهم دیگر به تحمل ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان زاهدان محکوم شد.

پیش‌تر در سال ۱۳۹۳ همسر این معلم بازنشسته به کُما رفت و پس از ۱ ماه بستری شدن در یکی از بیمارستان‌های پیرانشهر درگذشت.

«کانی آگوشی» دختر این زندانی سیاسی، ۲۲ ساله دانشجوی سال چهارم دانشگاه، پس از فوت مادرش با «اسحاق آگوشی» برادر خود زندگی می‌کرد. او پس از، درگذشت مادر و زندانی شدن پدرش در روز سه‌شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۴، خود را از درب منزلشان در شهر پیرانشهر حلق‌آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

«محمد امین آگوشی» پس از شنیدن خبر مرگ دخترش، به مرخصی اعزام شد و در مراسم خاکسپاری دخترش شرکت کرد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید